Samarbejde mellem Ingeniører uden Grænser, Sierra Leone og SDU

At levere rent vand til landsbyer ved at etablere IoT-baserede vandtårne

At levere rent vand til landsbyer ved at etablere IoT-baserede vandtårne, udvikle ansigtsmasker til Sierra Leone og Guinea-Bissau og skabe en upcycled afrikansk drone, der skal bruges til kortlægningsopgaver i landdistrikter. Det er nogle af de projekter, som Kjeld Jensen, Dylan Cawthorne, Frederik Mazur Andersen, Elzbieta Pastucha og studerende Kenneth Rungstrøm Larsen fra SDU UAS Center samarbejder med Ingeniører uden Grænser om.

Ydermere leverer Det Tekniske Fakultet på SDU genanvendeligt undervisningsmateriale og computere til to universiteter og en pigeskole i Sierra Leone, og Kjeld Jensen har startet et pilotprojekt for at give online gæsteforelæsninger.

I slutningen af februar 2022 besøgte studerende fra Sierra Leone Det Tekniske Fakultet, og de tog selvfølgelig til HCA-lufthavnen for at flyve med droner.

Se video på TV2 Fyn: SDU har besøg fra Sierra Leone

Læs artiklen på sdu.dk: SDU hjælper med at engagere studerende 5600 km væk: Bøger, computere og online undervisning til Afrika (kun på dansk i øjeblikket)

Redaktionen afsluttet: 24.02.2022