Pontoppidan Centret
NYT TIDSSKRIFT

”Pontoppidaniana” er et nyt digitalt tidsskrift om Henrik Pontoppidans forfatterskab. Jakobe er tema for første nummer.

Jakobe Salomon fra ”Lykke-Per” er en af de mest elskede og fascinerende kvindeskikkelser fra Henrik Pontoppidans forfatterskab. Nu er hun også tema for det første nummer af ”Pontoppidaniana”, et digitalt tidsskrift om Henrik Pontoppidans forfatterskab.

Jakobe - den sande helt

Bent Blüdnikow fortæller historien om Hannah Adler, en skolestifter fra det jødiske borgerskab i København, som kan have været Pontoppidans levende model for Jakobe. Lilian Munk Rösing skriver om sin mangeårige betagelse af Jakobe. Hun er den sande helt i ”Lykke-Per”. Også Søren Blak Hjortshøj forskyder i sit store bidrag om ”Lykke-Per” som en velfærdsroman fokus fra Per til Jakobe. Hans tendens til indadvendt askese modsvares af hendes sociale engagement med oprettelsen af et asyl for fattige børn, som manifesterer velfærdsideer, der først blev til virkelighed langt senere.

Uden for tema skriver Nils Gunder Hansen om det #MeToo-chok, han fik ved at læse Pontoppidans krønike ”Morgendug” om to unge mænd fra byen, der drager til kildemarked på landet.

Anmeldelser og omtaler

”Pontoppidaniana” vil i hvert nummer anmelde og omtale aktuelle bøger og afhandlinger, der har Pontoppidans forfatterskab som deres emne. Denne gang anmelder Christian de Thurah Steen Becks bog ”Pontoppidans store romaner”, og et speciale af Benjamin Lundberg fra kandidatuddannelsen i diakoni på Aarhus Universitet, ”At have sin rod i egen jordbund”, om Pontoppidan læst diakonalt får også et par ord med på vejen.

Pontoppidan i undervisningen

Hvordan trives Pontoppidans værker i folkeskole og gymnasium? Fagdidaktiske spørgsmål vil løbende blive taget op i ”Pontoppidaniana”. Laura Kolborg Sørensen har undersøgt, hvilke tekster af Pontoppidan der anvendes mest i gymnasieundervisning (og hvorfor), og hun fremlægger sine resultater i ”Pontoppidan(sk) på skoleskemaet”.

Nummeret sluttes af med nyheder og organisatorisk stof fra Pontoppidan Selskabet.

Pontoppidaniana på tidsskrift.dk

”Pontoppidaniana” udgives af Pontoppidan Selskabet i et samarbejde med Pontoppidan Centret fra Syddansk Universitet.

Dette første nummer af tidsskriftet Pontoppidaniana vil fra 31. januar 2023 være at finde på Det kongelige Biblioteks platform www.tidsskrift.dk.

Tidsskriftet er gratis med åben adgang for alle interesserede læsere. Udgivelsen er økonomisk støttet af Statens Kunstfond.

Læs Pontoppidaniana
Nr. 1 (2023): Pontoppidaniana - Tema: Jakobe

Tidsskrift.dk er Det Kgl. Biblioteks nationale portal for publicering af faglige, videnskabelige og kulturelle tidsskrifter i digital fuldtekst.

Læs Pontoppidaniana på tidsskrift.dk

Redaktionen afsluttet: 27.01.2023