Pontoppidan Centret
MINI-SEMINAR

Mini-seminar: Pontoppidan og Grundtvig

Pontoppidan Centret ved SDU indbyder til mini-seminar. Steen Beck, der sidder i Pontoppidan Centrets task force, vil præsentere sin nye bog 'Pontoppidans store romaner' (U Press, 2022), og Katrine Frøkjær Baunvig, der sidder i Pontoppidan Centrets Advisory Board, vil præsentere det arbejde, der foregår på Center for Grundtvigforskning ved Aarhus Universitet. Alle er velkomne.

Mini-seminar: Pontoppidan og Grundtvig

21. juni 2022 kl. 10-14
Odense Adelige Jomfrukloster, Albani Torv 6
Tilmelding senest 7. juni 2022 til anhoe@sdu.dk
Alle er velkomne
Se invitation og program her (pdf).

Pontoppidan Centret ved SDU indbyder til mini-seminar. Steen Beck, der sidder i Pontoppidan Centrets task force, vil præsentere sin nye bog Pontoppidans store romaner (U Press, 2022), og Katrine Frøkjær Baunvig, der sidder i Pontoppidan Centrets Advisory Board, vil præsentere det arbejde, der foregår på Center for Grundtvigforskning ved Aarhus Universitet.

Kl. 10.00 Ankomst, the/kaffe
Kl. 10.10 Velkomst ved Nils Gunder Hansen
Kl. 10.15 Oplæg ved Steen Beck
Kl. 11.00 Diskussion
Kl. 11.45 Frokostpause
Kl. 12.30 Oplæg ved Katrine Frøkjær Baunvig
Kl. 13.15 Diskussion
Kl. 14.00 Tak for i dag

Om oplægsholderne:

Steen Beck: Hjemløshedens metamorfoser. Pontoppidans store romaner

I sine tre store romaner, Det forjættede land, Lykke-Per og De dødes rige, sætter Pontoppidan spot på køn, politik, bevidsthed og tro i en periode, hvor Danmark og resten af Europa gennemgik grundlæggende forandringer fra traditionssamfund til en modernitet, som vi på mange måder kan genkende i dag. I sit foredrag vil Steen Beck med udgangspunkt i sin bog Pontoppidans store romaner (U Press, 2022) koncentrere sig om Pontoppidans behandling af de nævnte temaer hos centrale karakterer som Emanuel og Hansine, Per og Jakobe samt Torben og Jytte. Alt sammen forbindes det med refleksioner over den fornemmelse af kulturel hjemløshed, der i skiftende belysninger gennemstrømmer romanerne med deres kombination af kritisk afsløring af illusioner og små utopiske ansatser midt i den sociale, kulturelle og identitetsmæssige misere.

Steen Beck er magister i litteraturvidenskab og lektor, ph.d. ved Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet. Beck har skrevet bøger om bl.a. litteratur og kultur i Wien omkring 1900, om verdenslitterære klassikere fra Homer til Strindberg, om H.C. Andersens eventyr og senest om Pontoppidans store romaner. Til daglig forsker han i uddannelsesvidenskab og har et omfattende forfatterskab bag sig om didaktik, dannelse, undervisnings- og læringsteori.

Katrine Frøkjær Baunvig: Grundtvigs Værker som digital kulturarvsbevaring og computationel humaniora

I dette oplæg vil Katrine Frøkjær Baunvig demonstrere, hvorledes hovedaktiviteterne ved Center for Grundtvigforskning, Aarhus Universitet, gensidigt beriger hinanden. Eller rettere: hun vil vise, hvorledes centerets editionsfaglige grundforskning i arbejdet med www.grundtvigsvaerker.dk er en forudsætning for centerets banebrydende, computationelle forskning. I forbifarten skal vi høre om monstrene i Grundtvigs forfatterskab og om Grundtvigs såkaldte ’fantasy-kristendom’.

Katrine Frøkjær Baunvig er lektor, ph.d. i religionsvidenskab og leder af Center for Grundtvigforskning ved Aarhus Universitet. Hun har gennem de sidste ti år forsket i Grundtvig samt i et emne, der også optog ham: i social sammenhængskraft, hvor den mangler eller byder sig til – det være sig i kirkelige, nationale eller amourøse fællesskaber. Som såkaldt teknostrukturalist gør Baunvig i sin forskning omfangsrigt brug af computationel regnekraft til at undersøge tankemønstre i Grundtvigs forfatterskab samt i meget andet af 1800-tallets danske litteratur.

Redaktionen afsluttet: 28.03.2022