Pontoppidan Centret
FOREDRAG

Hør om Henrik Pontoppidan på Folkeuniversitetet i København

I fem forelæsninger vil forskere fra Pontoppidan Centret introducere til Nobelpristageren Henrik Pontoppidan (1857-1943).

Ved ph.d.-stipendiat Rasmus Vangshardt, SDU, lektor, ph.d. Jon Helt Haarder, SDU, professor Johnny Kondrup, KU, lektor, mag.art. Steen Beck, SDU og professor Nils Gunder Hansen, SDU. Tilrettelægger: professor Nils Gunder Hansen, SDU

Tilmelding åbner 14/6. Se mere på Folkeuniversitetet Københavns hjemmeside

I fem forelæsninger vil forskere fra Syddansk Universitets Pontoppidan Center introducere til Nobelpristageren Henrik Pontoppidan (1857-1943).

Vi skal høre om hans tre store romaner Det forjættede Land, Lykke-Per og De Dødes Rige, og måske også lidt om Bille Augusts filmatisering af Lykke-Per. Men Pontoppidan er meget mere end Lykke-Per.

1. De Dødes Rige som sygelig verdenslitteratur mellem romantik og modernitet (RV)
  2. Usamtidige samtaler med Pontoppidan. Klima, køn og klasse i Bonde-Idyl og Lykke-Per (JHH)
  3. Hvordan man forfører en mand. Pontoppidans kortroman Mimoser (JK)
  4. Utopi og hjemløshed i Det forjættede land og Lykke-Per (SB)