Fysikklubber

Fysikcamp

Unge 13-17-årige deltog i weekenden den 18. - 19. november 2023 i Fysikcamp. Temaet var “Stjerner”.

Weekenden var fyldt med masser af spørgsmål, undersøgelser og oplæg om stjerner, hvor de unge deltog meget aktivt med mange gode spørgsmål, idéer og svar. Det medførte livlige diskussioner og gensidig berigelse med viden, som hver deltager bragte ind i campen. De unge sluttede forløbet af med et lille oplæg om et selvvalgt spørgsmål og derefter en fælles diskussion, hvor underviserne, projektkoordinator Mette Als Kristensen, forsker Tobias Cornelius Hinse og fysikstuderende Frederik Finseth Kristiansen fik mulighed for at supplere og udbygge de unges forståelse.

Mød projektkoordinatoren

Mette Als Kristensen, koordinator af projektet og underviser på Fysikcamp. Mette er akademisk medarbejder på Institut for Fysik, Kemi og Farmaci.

Kontakt

Undervejs i campen holdt Tobias C. Hinse oplæg og lavede forsøg med de unge om exoplaneter, hvilket gav de unge et direkte møde med forskningens verden. Frederik Finseth Kristiansen fortalte de unge om livet som fysikstuderende SDU og om bevægelserne af de stjerner, der befinder sig tættest det sorte hul i vores galakse Mælkevejen.

Fysikcamp, undervisning inde

Tobias Cornelius Hinse

Der var selvfølgeligt også tid til hygge, og der blev blandt andet spillet spil, basket og pool og spist pizza og set film. Kursuslederne takker de megaseje unge deltagere for deres engagement i campen og for lærerige og sjove stunderFysikcamp-hygge

Fysikcampen er en del af en del af projekt ”Fysikklubber i Region Syddanmark” og fandt sted i samarbejde med UngOdense.Fysikcamp, undervisning udendørs