FLASH

”Vi har haft rigtig travlt.” – FLASH får vist superorganet frem til Forskningens Døgn 2024

Lørdag d. 20. april afholdt SDU sit årlige Forskningen Døgn-event, og FLASH havde en stand med. Det var en stor succes blandt gæsterne og viser vigtigheden af at sprede information om leveren på nye og anderledes måder.

FLASH_Forskningens_døgn_2024

Forskningens Døgn er en national event, som alle universiteter hvert år biddrager til, og her var SDU og SUND-fakultet ikke en undtagelse. FLASH havde ved årets event en stand med under navnet ”Leversygdom- Hvad, hvor og hvordan.” Standen var en stor succes, ifølge Johanne Kragh Hansen, der er læge, Ph.d.-studerende og ansvarlig for FLASH’s stand på dagen.

"Vi har fået at vide, at der 4300 gæster ude på SDU i løbet af dagen, og da vi var på den store gang, var der rigtige mange, der kom forbi, stoppede op og fik en snak med os. Så vi har haft rigtig travlt," fortæller Johanne Kragh Hansen med et smil.

På standen kunne gæster i alle aldre komme forbi og blive informeret om leveren gennem leg og læring. Der var mulighed for at se og røre en grise lever, farvelægge ”superorganet” og andre superhelte og få en god snak med vores fem forskere på standen om forebyggelse.

Netop forebyggelse af leversygdomme er en vigtig grund til, at FLASH er så aktive til Forskningens Døgn, fortæller Johanne Kragh Hansen.
"Vi synes, leveren er et overset organ, og derfor vil vi gerne være med til at fortælle om leverens over 200 forskellige funktioner, og hvorfor den er vigtig at passe på,” forklarer hun og fortsætter:

”Vi har brugt dagen på at fortælle en del om skjulte leversygdomme, og hvad vi i centeret gør for at blive bedre til at finde de her sygdomme tidligere. Det er vigtigt, at folk forstår, at man kan blive syg i leveren af flere forskellige årsager og ikke kun alkohol og mængden, man indtager."

Redaktionen afsluttet: 01.05.2024