FLASH

Research

FLASH med i ny banebrydende publikation

I et stort samarbejde mellem GALAXY og MicrobLiver, har FLASH bidraget til at identificere nøgleproteiner. Proteinerne bruges til tidlig identificering af patienter med alkoholrelateret leversygdom. Studiet er publiceret i Nature Medicine.

Et vedvarende alkoholoverforbrug kan føre til kronisk inflammation og ophobning af fedt og arvæv i leveren. Dette kan sagtens gå ubemærket hen i mange år, til leverens funktion er så nedsat at symptomerne viser sig. Dette sker oftest først, når leveren begynder at kollapse. Stadiet som kaldes skrumpelever. På dette sygdomsstadie er der få behandlings muligheder og en høj dødelighed. Tidlig identificering af leversyge patienter er derfor afgørende for at kunne behandle.

Med et netop offentliggjort studie i Nature Medicine, er sygdomsrelaterede nøgleproteiner blevet identificeret og valideret som både diagnostisk og prognostisk blodmarkører for tidlig lever sygdom. De mest lovende proteiner, der blev identificeret kunne i kombination måle arvæv og inflammation i leveren allerede i de tidlige sygdomsstadier – dette med høj præcision. Disse fund er værdifulde for at vi i fremtiden kan finde og behandle den rigtige patient på det rigtige tidspunkt.

Læs mere i original artiklen (DOI: 10.1038/s41591-022-01850-y), som er en del af arbejdet i GALAXY og MicrobLiver konsortiet.

En mere let fordøjelig version kan læses på Videnskab.dk der beskriver hvordan studiet er meget tæt på netop det, som storsvindleren Elizabeth Holmes drømte om.

Redaktionen afsluttet: 08.06.2022