Nyt fra Active Living

FIIBL udgiver rapport med unik viden om idrætsefterskoler

I foråret 2022 deltog 5775 elever i Idrætsefterskoleundersøgelsen 2022. FIIBL er nu klar med den samlede rapport, der giver et unikt indblik i idrætsefterskoler.

Vidste du, at 94% af efterskoleelever i nogen og høj grad mener, at det at det var deres eget valg at tage på efterskole? At elever på idrætsefterskoler i gennemsnit dyrker 13,7 timers idræt om ugen? Og at 85% af efterskoleeleverne oplever, at efterskolen i nogen og høj grad har udviklet dem personligt?

Disse er blot et udpluk af de mange resultater, som du kan læse mere om i den netop offentliggjorte rapport.

Unikt indblik i livet på idrætsefterskoler

Idrætsefterskoleundersøgelsen 2022 er gennemført i et samarbejde mellem Forsknings- og Implementeringscenter for Idræt, Bevægelse og Læring (FIIBL) og SDU’s Center for Grundskoleforskning og er den første af sin slags. Dermed giver den nye rapport et unikt indblik i livet på en efterskole, hvor hverdagen er præget af idræt.

Rapporten præsenterer, hvordan eleverne oplever undervisningen i linjefag, valgfag og fællesgymnastik samt i hvor høj grad eleverne oplever at udvikle livskompetencer gennem den idrætslige undervisning. Desuden giver rapporten indblik i, hvordan fællesskabet på efterskolen opleves, hvordan eleverne trives, og hvordan eleverne oplever, at efterskolen udfordrer og udvikler dem. Sidst men ikke mindst, sætter rapporten lys på, hvordan eleverne oplever relationen til deres lærere samt hvordan eleverne planlægger at være idrætsaktive efter efterskoleopholdet.

Endnu mere forskning

Med rapporten sættes der endnu mere skub på forskningen om idrætsefterskoler. Blandt andet indgår resultaterne i ph.d.-projektet ”Idrætsefterskoler – dannelse med krop og sjæl”, der gennemføres af ph.d.-studerende, Lise Maria Elkrog-Hansen. Lise undersøger, hvilken rolle idrætsefterskoler har for unges udviklings- og dannelsesprocesser, og hvilken rolle idrætten spiller heri.

Fra forskningsgruppen skal der lyde en stor tak til de 44 deltagende efterskoler, der muliggjorde, at hele 5775 elever besvarede spørgeskemaet.

Foto: Vejstrup Efterskole

Active Living er en forskningsenhed på Institut for Idræt og Biomekanik på Syddansk Universitet. Enheden rummer bl.a. tre centre: Forsknings- og Implementeringscenter for Idræt, Bevægelse og Læring (FIIBL); Center for forskning i Idræt, Sundhed og Civilsamfund (CISC); og  Playground Research. Active Living udgiver løbende nyheder om enhedens samlede forskningsaktiviteter.

Redaktionen afsluttet: 31.10.2022