Medietræning

Deltagere: 4 forskere fra samme fakultet, der udvælges i tæt samarbejde med fakultetets kommunikationsmedarbejdere.

Formål: At give forskerne konkrete råd til at formidle sin forskning ud via pressen i interviews til tv, radio eller artikel på en god måde for både eksperten og mediet. Derudover skal kurset give deltagerne indblik i pressens tankegang og så bliver det klargjort, hvilke muligheder SDU har for at hjælpe.

Varighed: 4½ time. Der afholdes otte medietræninger om året, som skifter mellem fakulteterne.

Indhold: Efter en gennemgang af gode råd til et interview og den generelle dialog med pressen - lige fra journalisten ringer, til der ligger et færdigt produkt - øves der realistiske og velforberedte interviewsituationer igennem. De gennemgås efterfølgende i fællesskab med feedback fra både deltagere og undervisere. Der er bl.a. fokus på kropssprog, evnen til at formulere sig i et let forståeligt og samtidig overbevisende sprog og hvor godt man evner at bringe sine budskaber i spil.

Efter træningen skal man som deltager gerne have fået mere mod på at stille op til interviews i pressen og samtidig have nogle konkrete råd og værktøjer til at udtale sig på en god måde for alle parter.

Tilmelding: Der er løbende drøftelser med fakulteterne om at få inviteret en lille gruppe SDU-forskere, der sidder med en interesse i at blive bedre til at formidle sin viden samt et forskningsfelt, der egner sig til medietræningen. Ved interesse kan du skrive til presse@sdu.dk for at høre mere om de næste kurser.

Sidst opdateret: 29.06.2022