Tour De France

Tour de France bliver ikke en guldgrube for de danske værter

Når den franske Tour de France-karavane i starten af juli 2022 ruller ud i det danske sommerland, skal værtskommunerne ikke forvente den store økonomiske gevinst.

Et nyt studie fra Institut for Sociologi, Miljø- og Erhvervsøkonomi og Idrættens Analyseinstitut har undersøgt de økonomiske effekter af at afholde Tour de France-etaper. Resultaterne viser, at de danske Tour de France-værter ikke umiddelbart skal forvente at se nogen effekter på den overordnede økonomi eller på beskæftigelsen.

Vores ph.d.-studerende Christian Gjersing Nielsen har været med i studiet, og ifølge ham underbygger det den eksisterende forskning på området: At det at afholde store sportsevents typisk ikke udmønter sig i økonomiske gevinster for værtsbyerne.

”Derfor bør eventuel offentlig støtte i højere grad bero på andre argumenter end de ’hårde’ økonomiske. I stedet bør man sætte fokus på at værdisætte den nytte, som en stor idrætsbegivenhed kan forventes at skabe for befolkningen, for eksempel i form af glæde, social samhørighed, kollektiv hukommelse, identitet og prestige,” siger han.

Christian Gjersing Nielsen har lavet studiet sammen med Rasmus K. Storm, Mette Eske og Andreas Nygaard fra Idrættens Analyseinstitut.

Læs studiet her

Redaktionen afsluttet: 20.06.2022