Uddannelsesudbud

SDU får nye uddannelser i kvanter og psykologi

Nu er det officielt. Syddansk Universitet har fået grønt lys fra Uddannelses- og Forskningsministeriet til at udbyde nye uddannelser i Quantum Computing og Psykologi. Kandidatuddannelsen i Quantum Computing bliver den første af sin slags i Danmark.

Der er nye uddannelser på vej til SDU. Uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund har for nylig godkendt en ny kandidatuddannelse i kvanteteknologi i Odense og en bachelor- og kandidatuddannelse i psykologi i Esbjerg.

Det glæder SDU’s rektor Jens Ringsmose:

- På SDU stræber vi hver dag efter at skabe den højeste kvalitet inden for forskning og uddannelser. Det gør vi, fordi det skaber værdi for og med samfundet – og fordi det er selve universitetets kerneopgave. De nye uddannelser i Quantum Computing og psykologi åbner et nyt og vigtigt kapitel for universitetet i forhold til at understrege SDU’s styrkepositioner og regionale forankring i Region Syddanmark.

Uddanner fremtidens eksperter

Også hos professor Jørgen Ellegaard Andersen, der leder Centre for Quantum Mathematics på SDU, er der begejstring over godkendelsen.

- Det er intet mindre end fantastisk. Nu er tiden moden til en kandidatuddannelse i Quantum Computing, så vi kan uddanne fremtidens eksperter i netop kvantecomputere, -software, og -matematik, udtaler han.

Der er også stor tilfredshed med, at SDU i 2025 kan slå dørene op for en ny uddannelse i psykologi på universitetets campus i Esbjerg:

- Det er en stor glæde, at vi nu har fået godkendt en psykologiuddannelse med udgangspunkt i Esbjerg. Behovet for psykologer i Syd- og Sønderjylland er meget stort, og har hidtil ikke kunnet dækkes af de eksisterende danske uddannelsesudbud. Institut for Psykologi ved SDU er et ungt institut, hvor både uddannelse og forskning er på et meget højt fagligt niveau, som vi glæder os til at udbrede - også til Esbjerg, siger Ole Skøtt, dekan på SDU’s Sundhedsvidenskabelige Fakultet.

Læs mere om den nye uddannelse i psykologi

Redaktionen afsluttet: 22.04.2024