Kage og nostalgi

Solen skinnede, og fra den tidlige morgen strømmede det ind med lykønskninger, da SDU torsdag fejrede sit 50 års jubilæum.
I løbet af formiddagen begyndte det også at fylde op med fødselsdagskager på de forskellige campusser, og i Odense ankom 36 personer til en usædvanlig frokost.
De var inviteret, fordi de var blandt de første studerende og ansatte på universitetet i september 1966.

Nostalgi og gamle minder

Derfor summede restauranten af ældre stemmer og grå hoveder, som udvekslede gamle minder om dengang på universitetet for 50 år siden.
-Det har ikke været helt let at finde alle jeres adresser, sagde prorektor Bjarne Graabech i velkomsten til gæsterne, som kvitterede med smil.
Ud af de 180 studerende fra dengang var 36 mødt op til spisning og hyggeligt samvær.

Ny begyndelse for Ritt Bjerregaard

Blandt gæsterne stod tidligere minister Ritt Bjerregaard, som fulgte fagene filosofikum og historie i universitetets første år.
Hun tænkte tilbage på en spændende tid med nye begyndelser, da hun og Søren Mørch flyttede til Odense fra København.
- Jeg havde filosofikum her på universitetet sammen med Mogens Amdi Petersen. Han var skolelærer, som jeg var, og vi havde nogle gode diskussioner, fortalte hun.

Universitetet er summen af os alle

Rektor Henrik Dam sagde i sin tale til de fremmødte, at SDU ikke kun er et navn og en tradition, men summen af alle, som har været en del af universitetet, og alle, som kommer til at være det.
-I 1966 havde vi 180 studerende. I dag har vi 32.000 studerende skrevet ind. Et campus er blevet til seks, så SDU har i den grad haft vokseværk.
Herefter blev gæsterne inviteret med ned og spise brunsviger på campustorvet, og fik senere en rundvisning på Campus Odense.

Stort kagebord på alle campusser

Og netop det store kagebord udviklede sig til en helt lille attraktion i sig selv på flere af campusserne.
Torsdag eftermiddag var en lille video med billeder af brunsvigerkagerne i Odense allerede vist 15.000 gange på Facebook.
-I dag er det er ikke længere et spørgsmål om, hvorvidt du er stor nok. Nu skal du blot fortsat gøre dig umage, så du kan forblive blandt de bedste i din klasse. Du behøver ikke være et dydsmønster, men du skal interessere dig for, at andre i samfundet får gavn af din viden, sagde rektor Dam i en tale om jubilaren.
Herefter var der tale af Henrik Dam, inden han skar kagen for. Bagefter varder fødselsdagssang og andre musikalske indslag af universitetets kammerkor.

SDU's 50 års jubilæum

Læs Rektors tale, gamle anekdoter og se billeder

Læs og se mere

Sidst opdateret: 19.12.2016