1964

Da det i begyndelsen af tresserne blev klart, at de voksende studentertal ville kræve et fjerde og måske et femte universitet, blomstrede den gamle drøm om et sydjysk universitet op. I november 1962 indkaldte lektor Lennart Edelberg, bankdirektør O. Clausen Nielsen og statsbiolog Frank Bregnballe til stiftende møde i ”Ribe universitetsklub” på hotel Postgården.

Som navnet antyder, havde kredsen en vis eksklusiv karakter, og der kom aldrig mere end en snes personer til møderne. Berlingske Tidendes Jørgen Felbo har leveret dette stemningsbillede fra et af Universitetsklubbens møder i 1964:

Tanketunge samledes bymændene omkring et rundt bord med tilhørende gammeldags sofa. Fra væggene stirrede ærværdige hoveder i ovale rammer ned på den lille gruppe, der bl.a. styrkede sig til diskursen med kaffepuncher. Her sås både noble jakkesæt med slips og hvid skjorte, islandsk sweater og pullover, kamgarn og fløjlsjakke, her blev præsenteret højtflyvende og dunkle tanker og mere håndfaste betragtninger ... Ind imellem sås en mødedeltager en stund indslumret, for dog snart efter at opvågne med glippende øjne og efter en hastig orientering om sidst afgivne indlæg kaste sig ind i tankeudvekslingen på ny.

Ribes universitetsdrømme fik en brat ende, da Planlægningsrådet for de Højere Uddannelser i december 1965 konkluderede, at kun byer over en vis størrelse kunne løfte de infrastrukturelle og økonomiske udfordringer, et universitet ville indebære. Dermed blev både Ribe og Haderslev dømt ude af kampen om det sydjyske universitet, og et års tid senere slumrede Universitetsklubben stille ind.

Andre begivenheder i 1964:

• Bengt Bengtson tiltræder som administrator for det kommende Odense Universitet, en stilling han beklæder frem til 1974.
  • Danske FN-tropper indsættes på Cypern.

Forrige - Næste

Retur til Historien år for år

Sidst opdateret: 17.01.2017