1919

Folketinget nedsætter i 1919 et udvalg på femten medlemmer, der skal tage stilling til oprettelsen af et eventuelt universitet i Jylland; året efter udvides udvalget med yderligere fire personer. Udvalgets medlemmer tager sig tid til at overveje alle spørgsmål grundigt, inden der afgives betænkning seks år senere.

Et særlig ømtåleligt spørgsmål, placeringen af det nye universitet, får sit eget underudvalg. Kommissionens stedudvalg besøger de fire byer - Kolding, Sønderborg, Viborg og Århus - der hver især mener at være bedst egnede som hjemsted for det nye universitet.

Kolding-tilhængerne slår på byens centrale beliggenhed og på det nye universitets betydning for Nordslesvig. Ideen om et ”Genforeningsuniversitet” taler imidlertid også for en placering i Sønderborg, som ydermere kan tilbyde en bygning til formålet: den tidligere Marinekadetskole ved Alssund (billedet). Kolding-tilhængerne foreslår at placere universitetet i ruinerne af Koldinghus.

Viborgs fortalere fremhæver byens stærke juridiske miljø, og at de studerende vil være mindre udsatte for storbyens fordærvende virkninger end i Århus. Tilhængerne af Århus ser tværtimod byens størrelse som en fordel og peger på, at Århus allerede rummer vigtige institutioner som Statsbiblioteket, Naturhistorisk Museum og Fødselsanstalten i Jylland. Desuden er offervillige borgere og institutioner i Århus rede til at betale en del af udgifterne til opførelsen af det nye universitet.

Andre begivenheder i 1919:

• Ove Wendelboe Sprogøe Petersen, senere kendt som Ove Sprogøe eller Egon Olsen, fødes i Odense.
  • Krigsretssagen mod skræddergast Bruno Topff, som gennem tre dage i november 1918 havde stået i spidsen for det revolutionære soldaterråd i Sønderborg, henlægges.

Forrige - Næste

Retur til Historien år for år

Sidst opdateret: 17.01.2017