Skip to main content

SDU inviterer virksomheder til virtuel business-lunch

Så er det igen ved at være den tid, hvor din virksomhed har mulighed for at kapre en studerende fra SDU til et studiejob, praktikophold eller et projektsamarbejde. Og det er der kæmpe værdi i, siger stifter og ejer af SnellMedia, Derick Snell.

Over 200 studerende står klar til at netværke, snakke, udveksle kontaktoplysninger og indgå i et samarbejde med en virksomhed, når SDU Sønderborg den 25. marts slår de virtuelle døre op på vid gab til en ny omgang Business Lunch Sønderborg fra klokken 13.00 til 15.00 via Teams. 

Mange virksomheder har allerede haft stor glæde af at samarbejde med studerende. De studerende kommer således med ny viden, udfordrer virksomhederne, og ofte ender de også med at få job i den virksomhed, hvor de har været i praktik eller har haft studiejob.

Stor hjælp i virksomhed

De syd- og sønderjyske arbejdsgivere kan nemlig vinde stort på den lange bane ved at hyre studentermedhjælpere ind. Derick Snell har to ingeniørstuderende i studiejob i sit digitale marketingsbureau ’SnellMedia’. 

Virksomheden opererer i B2B-segmentet og er specialiseret i at få kundernes budskaber ud på tværs af digitale kanaler. 

- Henriette Gärtner, som studerer Engineering, Innovation & Business har en kreativ og eksperimental tankegang fra sit ingeniørstudie. Hun er trænet godt fra SDU’s side, siger Derick Snell. 

Han fortæller videre, at det har været essentielt for ham, at Henriette Gärtner evner at tilegne sig viden på egen hånd. 

- På engelsk kalder vi det ”self-starter”, hvilket dækker over en person med gåpåmod, passion og viljen til at lære og komme i mål. Hun er selvkørende og hvis hun møder en udfordring, så tilegner hun sig de kompetencer det kræver at overkomme den. 

Derick Snell ser to store fordele i Henriette Gärtners ’learning by doing’-tilgang. For det første behøver han ikke afsætte store ressourcer på at oplære hende. 

- Og det er vigtigt, for jeg er hverken underviser eller særlig god til at lære fra mig. Den anden store fordel, er, at hun også tilegner sig viden om ting og emner som jeg ikke kender til. På den måde skaber hun værdi for virksomheden. 

Ingeniører optimerer, hvor der kan optimeres

Henriette Gärtner tilslutter sig sin arbejdsgivers udsagn og fortæller, hvordan hun i forbindelse med projekter på SDU Sønderborg ofte er nødsaget til at sætte sig ind i nye emner og tilegne sig viden på egen hånd.

”At lære sig selv nye ting er én af de vigtigste ting på ingeniørstudiet. Det er værdifuldt i mit studiejob hos SnellMedia, hvor jeg konstant støder på nye ting i forbindelse med f.eks. apps og programmer til hjemmesiden.”

Og selvom omnichannel marketing ikke umiddelbart rimer på klassiske ingeniørdyder som effektelektronik eller mekanik, så mener Derick Snell faktisk, at Henriette Gärtners ingeniørbaggrund kommer til udtryk i hendes måde at varetage studiejobbet i det digitale marketings-bureau. 

- Igennem sit studie har Henriette udviklet et mindset, hvor det altid handler om at optimere processer. På det punkt adskiller en produktionslinje eller en bil sig ikke så meget fra marketing.

- Der kommer hele tiden nye ting til inden for marketing, så det gælder om at prøve dem af og konstant optimere værktøjer og processer, hvilket falder hende helt naturligt som ingeniørstuderende.

Taler ingeniørsk

Udover Henriette Gärtner har Derick Snell også en anden ingeniørstuderende, Boris Kacer, ansat i virksomheden. Han har også vist sig at være et særdeles værdifuldt aktiv for SnellMedia i forbindelse med en af virksomhedens kunder i Nordamerika.

Boris Kacers tekniske forståelse er nemlig en stor hjælp, når kunden skal have omsat teknisk tunge ideer til lægmandssprog. 

- Virksomheden leverer produkter til GE og SpaceX, så vi snakker altså teknologi på et meget højt niveau, men fordi Boris har en unik indsigt i teknik, så er han i stand til at interviewe en ingeniør og få dennes ideer og tanker ned på papir i et sprog som alle kan forstå. 

Ønsker du ligesom SnellMedia at tilknytte en studerende fra SDU, så kontakt outreach partner, Lars Frank-Larsen på mail lfla@sdu.dk eller tlf.: 93507335. Men skynd dig! Business Lunch Sønderborg har begrænset pladser til virksomheder, derfor er det først til mølle!

Business Lunch Sønderborg – 25/3 fra kl. 13 til kl. 15 via Teams

Mød studerende fra SDU Sønderborg 

Værd at vide om alle arrangementerne:
• Deltagelse er gratis for virksomheder

• Hver virksomhed får sit eget ”rum/kanal”, hvor man kan mødes med de studerende som kommer ind i rummet. Det er helt op til virksomheden, hvad der sker i rummet, men vi forestiller os følgende:

• Præsentation af virksomhed (enten live eller evt. med kort video)

• Præsentation af konkrete karrieremuligheder i virksomheden

• Dialog i plenum med de deltagende studerende/jobsøgende

• Virtuel rundvisning på virksomheden

• De studerende/jobsøgende vælger selv hvilke rum/kanaler de tilgår, virksomhederne forbliver i deres eget rum/kanal

• Krav for deltagelse er at man minimum har ét opslag med samarbejde med studerende (projekt, praktik og /eller studiejob) eller en fuldtidsstilling til dimittender

Er der nogen spørgsmål ift. Business Lunch kan du tage fat i outreach partner, Lars Frank-Larsen, lfla@sdu.dk Tlf: 93507335.

Redaktionen afsluttet: 09.03.2021