SDU-forskning erobrer spalteplads i anerkendt videnskabeligt magasin

Mads Clausen Instituttet på SDU Sønderborg er hjemsted for NanoSYD og NanoOptics, hvor der forskes intenst i verdens allermindste byggesten. De to sektioner har nu på samme tid tilkæmpet sig spalteplads i et anerkendt videnskabeligt magasin.

Af Sune Holst, , 15-03-2018

NanoSYD og NanoOptics excellerer ved at drive grundforskning af fineste karat, men når man har sit hovedfokus på grundforskning, så lever man med faren for at blive skudt i skoene, at man bedriver formålsløs forskning, der mest bliver lavet for forskernes egen skyld, så de kan blive klogere på et felt, ingen andre er interesserede i. Intet kunne dog være mere forkert, når det kommer til de to centre. Og det er de seneste forskningsresultater gode eksempler på.

Som en lille kuriositet har de to centre nemlig begge erobret spalteplads i seneste udgave af det anerkendte videnskabelige magasin inden for fysik, ‘Reports of Progress in Physics’, med forskellige videnskabelige artikler.

Gældende for begge artikler er, at de dækker over grundforskning med rig anvendelsesmulighed. For selvom lægmand nok kan krølle både tunge og hjerne over titler som ’Diamond like carbon nanocomposites with embedded metallic nanoparticles’ og ’Gradient metasurfaces: a review of fundamentals and applications’, så handler begge videnskabelige artikler om emner, som kan anvendes i den virkelige verden.

Lad os tage udgangspunkt i en platform placeret langt ude i Vesterhavet. Her slider vind, vejr, temperatursvingninger og saltvand på alt udstyr, så her vil for eksempel en sensor have svære levevilkår. Hvis den bliver belagt med et tyndt lag ’Diamond like carbon’, hvilket ret beset er kulstof med samme egenskaber som diamanter, så vil sensoren være langt mere robust, solid og hårdfør og kunne udføre sit formål uden at bekymre sig om de barske, ydere omstændigheder.

Horst-Günter Rubahn, som er leder af ikke blot Mads Clausen Instituttet men også NanoSYD, er stolt over, at to artikler har fundet vej til det anerkendte videnskabelige magasin, ‘Reports of Progress in Physics’.

- Jeg vil gerne i den sammenhæng fremhæve vort samarbejde med Sigitas Tamulevičius, som er leder af KTU Materials Science Institute og direktør for Kaunas University of Technology.

De to professorer, Horst-Günter Rubahn og Sigitas Tamulevičius, er begge medforfattere på den ene artikel.

- Sigitas Tamulevičius er æresdoktor ved Mads Clausen Instituttet og denne artikel er et bevis på, at det tætte samarbejde med ham og hans universitet er med til at få vores forskning i Sønderborg og Odense til at vinde genklang ude i den store verden, siger Horst-Günter Rubahn.

De to videnskabelige artikler kan læse ved at klikke på følgende links:

Diamond like carbon nanocomposites with embedded metallic nanoparticles
Gradient metasurfaces: a review of fundamentals and applications

Redaktionen afsluttet: 15.03.2018