Mindeord

Svend Stenvang Pedersen er død

Tidligere studieleder på medicin og overlæge på Infektionsmedicinsk Afdeling Q, OUH, Svend Stenvang Pedersen, er gået bort efter længere tids sygdom d. 26. oktober 2022. Han blev 71 år. Svend Stenvang satte under sit virke som studieleder 1999-2009 varige spor på medicinstudiet på SDU, hvor han var med til at præge flere årgange af læger

Svend Stenvang Pedersen kom som nyslået speciallæge i infektionsmedicin til Odense fra København i 1997 og fik som opgave at etablere det unge speciale på det daværende Odense Sygehus. Få år senere blev han studieleder for medicin og gik i spidsen for at føre studiet ind i fremtiden under sit motto ”man skal lære for livet,” og så må det godt være sjovt.

Det var en dynamisk og inspirerende periode, hvor der var højt til loftet og ambitionerne var store.

Pensum og ”professorvælde” blev erstattet af målbeskrivelser og evidensbaseret medicinsk uddannelse og prøveformer. Kommunikations- og færdighedstræning blev en del af curriculum, og det kliniske perspektiv kom ind langt tidligere på studiet. En omstilling som Svend gennemførte med altid respektfuld inddragelse af studerende, undervisere, professorer og eksperter i medicinsk pædagogik fra ind- og udland. Der var ingen hurtige løsninger eller skjulte dagsordner, og der var tid til at diskutere detaljerne. Svend selv tog en masteruddannelse i medicinsk pædagogik i Maastricht for at blive ”klædt på” til opgaven. Medicin på SDU blev et sted, man valgte pga. studieordningen. Enheden for uddannelsesudvikling med Birgitta Wallstedt i spidsen var en fast partner, og mange af de projekter der blev til i det samarbejde – blandt andet OSCE-eksamen og det testbaserede optag, der i dag er udbredt på mange uddannelser.

Studenterbladet Sund og Hed skrev ”farvel til en studieleder i særklasse” da han gik af i 2009, og mange fandt hjælp på hans kontor om små og store studieudfordringer, og der var ingen tvivl om, at denne del af arbejdet var vigtigt for ham.

Arbejdet som studieleder måtte til slut vige for arbejdet som ledende overlæge på den nyetablerede infektionsmedicinske afdeling Q på OUH. Svend gav slip på arbejdet på SDU efter over 10 år på posten, men vil stå tilbage som et stærkt eksempel på, hvordan man vedsamarbejde på tværs af institutter, faggrupper og traditioner kan lave varige og væsentlige ændringer.

Svend har også sat sit præg på forskningen, hvor han blandt andet var stærkt involveret i flere ph.d.-projekter om sepsis og luftvejsinfektioner.

Vores tanker går til Svends hustru Elsebeth og deres tre døtre Nina, Julie og Marie og 5 børnebørn.

Bisættelsen finder sted lørdag d. 5. november kl. 13 i Sanderum Kirke.

I stedet for eventuelle blomster, kan man betænke Læger uden Grænser, reg. nr. 4190 kontonr. 10136024 mrk. Svend Stenvang Pedersen

Redaktionen afsluttet: 02.11.2022