Fonde

22,5 millioner kroner til skjult mavesygdom

Et nyt nordisk forskningsprojekt vil forbedre livskvaliteten og sygdomsforløbet for patienter med kronisk inflammatorisk tarmsygdom, IBD, ved at tilpasse behandlingen til den enkelte patient.

Et stort nordisk projekt på tværs af Danmark, Sverige, Norge og Island har fået bevilget 22,5 mio. danske kroner i støtte af Nordforsk.

Forskerne kan nu sætte skarp fokus på den kroniske inflammatoriske tarmsygdom, IBD, der skønnes at ramme omkring en procent af befolkningen. Sygdommen kan variere utroligt meget fra få symptomer til ganske alvorlige tilstande, der er invaliderende for patienterne. Forskerne vil undersøge, om de kan bruge en proteinmarkør og på baggrund af den tilpasse behandlingen til den enkelte patient.

- En stor udfordring er, at patienter med IBD oplever et meget varierende sygdomsforløb. Nogle patienter har et mildt forløb, mens andre har et mere alvorligt forløb, hvor der er daglige gener fra sygdommen. De er med andre ord nødt til at indrette deres dagligdag og liv efter sygdommen, siger Vibeke Andersen, professor i mave-tarmsygdomme ved Institut for Regional Sundhedsforskning, Syddansk Universitet og læge ved Sygehus Sønderjylland.

Bredt samarbejde

Projektet er et samarbejde mellem Sygehus Sønderjylland, Odense Universitetshospital, Oslo Universitetshospital, Universitetet i Oslo, Nordic Bioscience A / S, Landspitali - Islands nationale universitetshospital, Linköpings Universitet og Örebro Universitet.

- Formålet med det nordiske projekt NORDTREAT er at udvikle en individualiseret behandling af patienter med IBD, fortæller Jens Kjeldsen, professor ved Klinisk Institut, Syddansk Universitet og overlæge ved medicinsk gastroenterologisk afdeling S, Odense Universitetshospital.

Ved at undersøge blodmarkører - såkaldte proteinmarkører - kan forskere identificere patienter, der risikerer at udvikle et alvorligt sygdomsforløb. De patienter, der er i risiko for at udvikle alvorlige forløb, får en såkaldt top-down-behandling.
- Det betyder, at vi tidligt i behandlingsforløbet starter med en mere potent medicin - i dette tilfælde en biologisk behandling, siger Jens Kjeldsen.

Parallelt med behandlingen vil forskerne blandt andet analysere bakterierne i tarmen og den genetiske baggrund. På den måde håber de at kunne videreudvikle den metode, der nu vil blive brugt til at identificere, hvilke patienter med IBD, der risikerer at udvikle et alvorligt sygdomsforløb.

- Vi har et godt værktøj i studiet og håber, vi kan forfine det i fremtiden. Et intensivt år ligger foran os for at etablere undersøgelsen i Danmark, og vi håber at kunne inkludere den første patient i projektet i begyndelsen af september 2020, siger Vibeke Andersen.
Klinisk professor Vibeke Andersen

Forsker-CV