navnenyt

Professor i medicinsk fysik på SDU og OUH

Faisal Mahmood er 48 år og uddannet biofysiker fra Københavns Universitet i 2002. Han udnævnes til professor i medicinsk fysik på Klinisk Institut, Syddansk Universitet og Onkologisk Afdeling på Odense Universitetshospital.

Af Marianne Lie Becker, , 05-04-2024

Faisal Mahmood har arbejdet med medicinsk fysik i mere end 20 år, først i grenspecialet nuklear medicin på Gentofte Hospital og fra 2006 i onkologisk stråleterapi på Herlev Hospital. Undervejs har Faisal Mahmood forsvaret sin ph.d.-afhandling om elektrokemoterapi af hjernetumorer. Herunder anvendte han avancerede MR-metoder til at måle behandlingseffekter; et forskningsfelt han fortsatte med i stråleterapien efterfølgende.

Faisal Mahmoods primære forskningsfelt er udvikling og brug af MR biomarkører til biologisk vejledt stråleterapi. Mens geometrisk præcision er fuldstændig afgørende inden for stråleterapi, er udviklingen af biologisk præcision afgørende for at opnå en bedre individualiseret behandling, ifølge Faisal Mahmood. Han tror på at MR-teknologien kommer til at spille en afgørende rolle i fremtidens stråleterapi.

I 2017 besluttede Faisal Mahmood at fortsætte sin karriere på Onkologisk Afdeling ved Odense Universitetshospital, hvor han skulle hjælpe med implementeringen af landets første MR-accelerator. Siden 2022 har han påtaget sig ledelsen af forskningen i Radiofysisk Laboratorium, der er en del af Onkologisk afdeling på Odense universitetshospital i Odense.

Som nyudnævnt professor tilknyttet Onkologisk Afdeling, Odense Universitetshospital, er Faisal Mahmood klar til fortsat at medvirke til at forbedre og styrke MR-vejledt stråleterapi, især med fokus på MR-acceleratoren. Derudover ser han det som sin opgave at støtte de øvrige forskningsområder i Radiofysisk Laboratorium og fremme samarbejdet på tværs af discipliner.

Ud over sine forskningsmæssige bidrag vil Faisal Mahmood fortsat aktivt understøtte de kliniske arbejdsgange i stråleterapien. Dette indebærer implementering af nye metoder og optimering af eksisterende for at sikre effektive og sikre patientbehandlinger.

Om Faisal Mahmood

Privat er Faisal Mahmood gift og har to døtre på henholdsvis 14 og 16 år. Bosat i Københavns Vestegn pendler han næsten dagligt med tog. Hans mentale genopladning kommer fra kampsport, styrketræning og kvalitetstid med familie og venner.

Mød forskeren

Faisal Mahmood er 48 år og uddannet biofysiker fra Københavns Universitet i 2002. Han udnævnes til professor i medicinsk fysik på Klinisk Institut (SDU).

Redaktionen afsluttet: 05.04.2024