Navne

Pernille Ravn professor i klinisk gynækologi, gynækologisk endokrinologi, SDU og OUH

Pernille Ravn er udnævnt til professor ved Klinisk Institut, Syddansk Universitet (SDU), sideløbende med sin fortsatte ansættelse i stillingen som specialeansvarlig overlæge i almen gynækologi på Odense Universitetshospital (OUH).

Pernille Ravns kliniske fagområder er indenfor almen gynækologi inklusive laparoskopi og hysteroskopi (kikkertkirurgi) og med ekspertområder inden for hormonforstyrrelser, prævention, arvelige sygdomme, og kønsidentitetsforstyrrelser. Hun værdsætter stadig vagtarbejdet med fødegang, operationer og akutte patienter.

Hun har siden 1992 haft en sideløbende forskningskarriere inden for fagområderne postmenopausal osteoporose, periklimakteriel hormonbehandling, præmatur menopause, polycystisk ovariesyndrom (PCOS), prævention, uterine fibromer, voldtægt, screening for rusmiddelbrug i tidlig graviditet mm. I den umiddelbare fremtid vil Pernille Ravns forskningsmæssige fokus være på kønsidentitetsforstyrrelser, PCOS, arvelig bryst-æggestokskræft og medfødte forstyrrelser i æggestoksfunktionen.

Hun har været hoved- og medvejleder på flere ph.d.-studier inden for ovenstående fagområder. Derover har hun en indgående erfaring med kliniske afprøvninger af lægemidler inden for almen gynækologi. Pernille Ravn har en lang publikationsliste med mere end 130 publikationer i internationale peer-review fagtidsskrifter.

Pernille Ravn har siden 2002 undervist på medicinstudiet indenfor almen gynækologi på Syddansk Universitet; først som klinisk lærer siden som lektor og nu professor. Hun har bidraget til udviklingen og opdateringen af den lægevidenskabelige kandidatuddannelse idenfor almen gynækologi. Hun har desuden været en hyppigt inviteret foredragsholder ved både internationale og nationale konferencer og kongresser inden for ovenstående fagområder.

Fagligt og privat om Pernille Ravn

Pernille Ravn er lægevidenskabelig kandidat fra Københavns Universitet i 1991 og arbejdede de første år efter eksamen i Københavnsområdet. Hun flyttede til Svendborg i 1994, hvor hun stadig bor, og har arbejdet på forskellige afdelinger på Svendborg Sygehus i årene 1995-2001. Hun har fra 2002 frem til nu arbejdet på OUH, dog afløst af et år på Rigshospitalet i 2006-2007 og tre måneder på Sahlgrenska Universitetshospital i Gøteborg i 2010. Hun blev dansk speciallæge i gynækologi og obstetrik i 2005, men har også både norsk (2008) og svensk autorisation (2010). I 2001 forsvarede hun sin doktordisputats ” Bisphosphonates for prevention of postmenopausal osteoporosis” ved Københavns Universitet, og i 2011 blev hun ekspert i gynækologisk endokrinologi.

Pernille Ravn har tidligere været aktivt medlem af først Foreningen af Yngre Gynækologer og Obstetrikere (FYGO) (2004-2006), siden Dansk Selskab for Gynækolog og Obstetrik (DSOG) (2006-nu) og Nordisk Selskab for Gynækolog og Obstetrik NFOG (2016-nu). Her har hun bidraget med kurser, undervisning, lærebogskapitler, kliniske, evidensbaserede guidelines og undervisning på speciallægeuddannelsen. Derudover har hun været udpeget af Sundhedsstyrelsen og Institut for Rationel Farmakoterapi til fagbaserede opgaver inden for almen gynækologi.

I den sparsomme fritid er fokus på familielivet, men også en indgående interesse i kultur; særligt moderne kunst, rock og film. Hun er aktivt medlem i Svendborg Kajakklub og løber og cykler gerne som supplement

Mød forskeren
Pernille Ravn, Professor i klinisk gynækologi, klinisk endokrinologi