Mindeord

Mindeord for Niels Vilstrup Holm

Niels Vilstrup Holm er gået bort efter et kort forløb med en sygdom, han kun kendte alt for godt fra sin mangeårige onkologiske karriere. Niels Vilstrup Holm: 14. november 1949 - 28. december 2022

Allerede inden han blev kandidat i 1976 fra det daværende Odense Universitet, fattede han – inspireret af Mogens Hauges forelæsninger i arvepatologi – interesse for tvillingforskningen. Dette udmøntede sig i 1983 i licentiatafhandlingen omkring tvillingstudiers potentielle bidrag til afklaring af arv og miljøs relative årsagsmæssige betydning ved sygdomme, specielt kræftsygdom. Det var derfor kun naturligt, at Niels ved Hauges alt for tidlige død bidrog til at sikre og videreudvikle Det Danske Tvillingregisters rolle som forskningsressource ved Syddansk Universitet.

Under hele sin lange karriere som kliniker og ledende overlæge ved Odense Universitets Hospital, samt efter sin pensionering fastholdt Niels sit engagement i tvillingforskningen. Niels’ særlige interesse var tvillingeforskning indenfor kræft, hvor han bidrog til flere vigtige arbejder om forståelsen af årsager til forskellige kræftsygdomme. Dette foregik især som en del af det store nordiske studie af kræft hos tvillinger, hvor han var et skattet medlem som favnede bredt med teoretisk og sygdomsspecifik indsigt. Dette engagement resulterede i et omfattende forfatterskab og et stort internationalt netværk. Niels’ bidrag og virke i dansk forskning i kræftsygdomme med tvillinger er enestående og en central fortsættelse af den tradition, som var udgangspunktet for oprettelsen af Det Danske Tvillingeregister tilbage i 1952.

Niels var ualmindeligt godt begavet og var kendt for sin store villighed til at hjælpe andre med store og små problemer - altid i godt humør, lattermild og klar til at udlægge teksten med lune. Han bidrog i høj grad med entusiasme og viden til Det Danske Tvillingregisters arbejde og var bl.a. central i forbindelse med den internationale kongres registeret holdt i 2004 på Syddansk Universitet - også som ”Doctor on call” for at sikre tryghed og nødvendig hjælp, hvis nogle af de mere end 300 internationale gæster skulle have behov for det.

Efter Niels’ pensionering bidrog han stadig til arbejdet i Det Danske Tvillingregister senest i 2022, hvor han var med til at beskrive Tvillingregisterets historie til dets hjemmeside. Her kunne han trække på sin store og lange erfaring som nøgleperson i registeret og ved Syddansk Universitet med en omfattende viden om de tidlige år. Det var en stor fornøjelse, at vi i 2021 kunne fejre, at Niels igennem 50 år havde været aktiv forsker i Tvillingregisteret. En usædvanlig bedrift, der vidner om hans store engagement og dedikation til tvillingforskningen og SDU.

Efter pensioneringen fik Niels mulighed for at udfolde sig med rejser, den nye hobby trædrejning og ikke mindst familien, som betød så meget for ham. Vi kunne have undt ham mange flere år hertil.

Niels udviste efter han blev syg en fantastisk indre styrke, som inspirerede mange af os. Han vil blive savnet af alle os, der har haft privilegiet at have kendt og samarbejdet med ham. Vores tanker går til Hanne og børnene Lars, Lise og Peter og børnebørnene, som har mistet et holdepunkt i tilværelsen.

Hvil i fred, Niels!

Venner og kollegaer fra Tvillingregisteret