Navne

Ny adjungeret professor i ortopædkirurgisk traumatologi

Matthew Costa er ny adjungeret professor i ortopædkirurgi ved Ortopædkirurgisk Forskningsenhed, OUH og Klinisk Institut, SDU

Matthew Costa er en stor kapacitet inden for ortopædkirurgisk forskning og har siden 2015 fungeret som professor i ortopædkirurgisk traumatologi ved University of Oxford. Matthew Costa er internationalt anerkendt, og hans forskning har haft stor klinisk impact.

En af Matthew Costas absolutte styrker er hans erfaring med randomiserede multicenterstudier, som han har igangsat i stor stil på tværs af England. Netop denne styrke forventer forskningsenheden at kunne drage stor nytte af blandt andet i form af fælles forskningsprojekter.

Et andet af Matthew Costas interesseområde er ”cost-effectiveness” – altså forskning i, hvordan sundhedsvæsenet får mest for pengene. Denne erfaring vil være gavnlig i forskningen med tankerne på udviklingen i det danske sundhedsvæsen, som også er tiltagende presset af mangel på ressourcer.

En styrkelse af ortopædkirurgisk forskning

Med tilknytningen af Matthew Costa styrkes den ortopædkirurgiske forskning ved OUH og SDU yderligere. Matthew Costa vil bidrage med grundviden om logistik, samarbejde og de udfordringer, der opstår, når man iværksætter helt store nationale og internationale randomiserede studier.

- Vi er stolte af adjungeringen af professor Matthew Costa og ser frem til et frugtbart samarbejde. Særligt ser jeg et stort potentiale i samarbejdet med vores egen nyudnævnte professor, Bjarke Viberg, inden for den traumatologiske forskning, siger forskningsleder Martin Lindberg-Larsen.

Matthew Costa er tilknyttet som adjungeret professor i perioden 1. april 2023 – 31. marts 2028.

Mød forskeren
Adjungeret professor Matthew Costa