Navne

Sygeplejerske Marie Dahl er ny adjungeret lektor i vaskulære sygdomme ved Forskningsenheden for Hjerte, Lunge, Karkirurgi

Marie Dahl mestrer og tilføjer enheden såvel kvalitative og kvantitative metoder med fokus på forebyggelse samt bruger- og patientinvolvering indenfor vaskulære sygdomme

Marie Dahl (53) er forskningslektor i vaskulær sygepleje på Klinisk Institut, Århus Universitet, med dagligt virke ved Karkirurgisk Forskning, Regionshospitalet Viborg. Hun blev masteruddannet på Deakin University, Australien, og ph.d. uddannet på Århus Universitet med et kombineret kvalitativt og kvantitativt projekt vedrørende forebyggelse af hjertekar-sygdomme hos kvinder.

Udover at skabe synergi mellem klinik, uddannelse og forskning indenfor den vaskulære sygepleje på OUH, skal hun især videnskabeligt bidrage med sin ekspertise indenfor kvalitative metoder, ”patient related outcomes”, og patientinvolvering.

- Det er områder, som vi mangler kompetencer indenfor vedrørende vaskulære sygdomme, udtaler forskningsleder, professor i karkirurgi, Jes Lindholt, OUH.

- Et fokus bliver at kortlægge og afhjælpe sygdomsbyrden for patienter, der lever med alvorlige karsygdomme. Det er kendt, at hjertesygdom medfører nedsat livskvalitet og øget sygelighed. Men modsat de velundersøgte hjertesygdomme er byrden ved karsygdomme mangelfuldt belyst, og vi ved endnu ikke, hvordan vi mest effektivt kan understøtte patienterne, siger Marie Dahl.

Herudover skal hun bl.a. involvere brugerne af den kommende ”Kend din risiko”-test til at udvikle denne på den mest hensigtsmæssige måde. Et projekt der forleden blev bevilget 20 mill. kroner fra Innovationsfonden.

Læs mere om "Kend din risiko"

Mød forskeren
Adjungeret lektor i vaskulære sygdomme, Marie Dahl

Adjungeret lektor i vaskulære sygdomme: Sygeplejerske Marie Dahl. Forskningsenheden for Hjerte-, Lunge-, Karkirurgi