Navne

Syddansk Universitet udnævner professor i medicinsk uddannelse

Syddansk Universitet (SDU) har i samarbejde med Odense Universitetshospital Svendborg Sygehus (OUH) oprettet en forskningsenhed for medicinsk uddannelse og ansat professor Lars Konge til at lede enheden.

Kompetente medarbejdere er afgørende for et velfungerende sundhedsvæsen og der bruges løbende mange resurser på at uddanne læger, sygeplejersker og andet sundhedspersonale. Videnskabelig evidens er nødvendig for at gøre disse uddannelser så gode, effektive og sikre som muligt. Derfor har Syddansk Universitet (SDU) i samarbejde med Odense Universitetshospital Svendborg Sygehus (OUH) netop oprettet en forskningsenhed for medicinsk uddannelse og ansat professor Lars Konge til at lede enheden.

Lars Konge er cand. med. fra Aarhus Universitet fra 2001 og blev speciallæge i thoraxkirurgi på Rigshospitalet i 2011. Han har en ph.d. i kompetencevurdering og hans primære forskningsområder er simulations-baseret træning og certificering af tekniske færdigheder. Som professor i medicinsk uddannelse på Københavns Universitet har Lars Konge opbygget en succesfuld forskningsenhed på Copenhagen Academy of Medical Education and Simulation (CAMES) og er en af verdens mest aktive forskere indenfor medicinsk uddannelse. Privat bor Lars Konge i Virum, er gift med Eva og sammen har de 5 piger i skolealderen.

- De seneste år har jeg nydt at være en del af det spirende forskningsmiljø indenfor medicinsk uddannelse på SDU og OUH og det er derfor med stor glæde jeg påtager mig rollen som professor på området. Jeg ser meget frem til at være med til at opbygge den nye forskningsenhed i tæt samarbejde med dygtige klinikere, uddannelsesfolk og en masse yngre forskere, fortæller Lars Konge.

Mød forskeren
Professor Lars Konge