Research Week 2023

Klinisk Institut fejrer forskningen

Klinisk Institut har haft sin årlige prisuddeling som en del af årets Research Week. Research Weeks første dag blev en fejring af forskningen med fælles tiltrædelsesseminar, festforelæsning og uddeling af årets priser

Institutleder Kirsten Kyvik fik æren af at byde velkommen, og derefter var der tiltrædelsesforelæsning for to af instituttets adjungerede professorer. I dag tiltrådte adjungeret professor Dinesh Neupane ved Forskningsenhed for Arbejds- og Miljømedicinsk Klinik og adjungeret professor Tracy Høeg ved Forskningsenheden OPEN.

Klinisk professor Morten Sodemann gav herefter festforelæsningen ”Enhver sygdom er en fortælling om et menneske”, hvor vi alle blev rusket op. Kærligt, men bestemt mindede han os om at have patienten og patientens historie for øje og ikke at lade ”hjerterne blive til sten” i mødet med patienterne.

Prisregn til Klinisk Genetik

Herefter gik vi over til Klinisk Instituts årlige prisuddeling. Posterprisen var dagens første pris. Hele 11 posters var i år hængt op i auditoriet. De ph.d.-studerende havde inden åbningen haft tre minutter til mundtligt at underbygge posteren over for dommere og interesserede tilhørere.

- Vinderen er en poster, vi kan huske med både tekst og billeder. Den har sat spor hos os. Det var en god formidling om et svært og spændende emne, sagde dommerne efterfølgende.

Tillykke til ph.d.-studerende Stine Bjørn Gram for posteren: Genetic testing in palmoplantar keratoderma. Hun var dog ikke færdig på ”scenen, for efterfølgende præsenterede hun sin egen vejleder som årets ph.d.-hovedvejleder.

De ph.d.-studerende fra Klinisk Genetik var naturligvis gået seriøst til opgaven og havde lavet et casestudie for at underbygge og vise, at deres ph.d.-vejleder er verdens bedste vejleder. Tillykke til professor Lilian Bomme Ousager med den flotte titel.

Årets publikations- og formidlingspris

Årets publikationspris 2023 gik til klinisk professor Jesper Ryg. Han har samarbejdet med et bredt udvalg af specialer, har mange citationer og publikationer på bagen. Et stort tillykke med vandrepokalen.

Dagens sidste pris var Klinisk Instituts formidlingspris, som tildeles en forsker, der i særlig grad har udmærket sig inden for formidling af forskning. Prisen gives på baggrund af indstilling fra kollegaer og kvalificeres yderligere gennem data fra digitale kilder.

Ph.d.-studerende Casper Falster har på tre år udgivet 30 publikationer og behersker alle kommunikationsformer fra podcast og sociale medier til de klassiske publikationer i videnskabelige tidsskrifter. Det var en stolt hovedvejleder, som kunne overrække prisen og ønske tillykke.

Tillykke til Stine Bjørn Gram, Lilian Bomme Ousager, Jesper Ryg og Casper Falster.

Årets hovedvejleder, klinisk professor Lilian Bomme Ousager og vinder af posterprisen, ph.d.-studerende Stine Bjørn Gram

Klinisk professor Jesper Ryg, modtager af KI's Publikationspris 2023

Casper Falster, vinder af KI's formidlingspris 2023, med sin vejleder professor Christian Laursen

En veloplagt institutleder, Kirsten Kyvik, står klar til at byde velkommen til Research Week 2023 og KI's årlig prisuddeling