Navne

SDU-forsker vinder bedste abstract ved EULAR 2022

Jens Kristian Pedersen, klinisk lektor ved Klinisk Institut ved Syddansk Universitet tildeles prisen for bedste abstract i kategorien ”Klinisk forskning” ved årets europæiske kongres for gigtlæger

Prisen uddeles den 1. juni 2022 ved den årlige europæiske kongres for gigtlæger. Jens Kristian Pedersen får tildelt prisen for sit abstract: “More than six-fold increased mortality risk in patients with incident rheumatoid arthritis and depression in a large cohort with 10-year follow-up”. Der er indsendt omkring 4.000 abstracts til kongressen og en bedømmelseskomite har blandt dem udvalgt Jens Kristian Pedersens.

Får opsporet flere personer i risikogruppen

Der er ikke mange studier, der viser, om det er farligt for personer med leddegigt at have depression. Jens Kristian Pedersens studie viser, at der er op til mere end seks gange større risiko for at dø for personer med leddegigt og depression, end der er for personer med leddegigt, der ikke har depression.

I sit studie har Jens Kristian Pedersen set på depressioner hos personer med nydiagnosticeret leddegigt. Det, der er særligt for hans studie er, hans måde at identificere personer i risikogruppen. Normalt ser man kun på diagnosekoder for at identificere personer med depression.

Jens Kristian Pedersen udvælger de personer, som er i behandling med antidepressiv medicin. Den antidepressive medicin er et udtryk for depression. Ved denne udvælgelsesmetode får han identificeret flere end ellers, da han også får de personer med, som behandles for depression ved egen læge.

Mød forskeren
Klinisk lektor Jens Kristian Pedersen

Jens Kristian Pedersen er klinisk lektor ved Klinisk Institut og tilknyttet Reumatologisk afdeling, OUH og Forskningsenhed i Reumatologi.

Om leddegigt

• Leddegigt er en betændelsesreaktion i leddene. Leddegigt er en autoimmun sygdom, hvor kroppens immunsystem begynder at se raske celler i leddene som fremmede. Der sendes derfor antistoffer ud, som angriber de raske celler. Det giver betændelse, som gør, at leddene hæver, bliver varme og gør ondt
  • Leddegigten sidder ofte i de små led, som hænder og fødder
  • Der er mere end 1300 nye tilfælde af leddegigt i Danmark hvert år
  • Leddegigt bliver behandlet med medicin, som dæmper betændelsestilstanden. Det er en speciallæge, som behandler sygdommen

Tidligere og bedre hjælp til personer i risikogruppen

Ved at være opmærksom på den øgede risiko for død, kan sundhedspersonalet, læger m.fl. sætte ind med hjælp. For det første ved at behandle den betændelsestilstand i kroppen, som leddegigt er. Det kan se ud til, at der er en sammenhæng mellem forhøjede betændelsestilstand og depression. Dernæst giver en øget opmærksomhed mulighed for at hjælpe personer, hvor man mistænker depression.

Den øgede opmærksomhed kan betyde, at man får hjulpet flere videre, så de får den rette behandling for depressionen. Ubehandlet depression er nemlig farligere end en depression, der behandles.

- Vi håber på, at vi i det næste studie, vi er ved at sætte op, kan identificere de personer, som er i øget risiko. På den måde kan behandling startes hurtigere, og man kan dermed måske hjælpe flere.

Andet år i streg med EULAR-pris til fra Forskningsenheden i Reumatologi ved OUH

Det er andet år i streg, at en forsker fra Forskningsenhed i Reumatologi på OUH og Klinisk Institut vinder en EULAR-pris. I 2021 modtog Maja Skov Kragsnæs prisen for bedste kliniske fund.

Et samarbejde

Det aktuelle studie foregår i samarbejde med forskere ved Psykiatrisk Afdeling, OUH, og Klinisk Institut (lektor Claus H. Sørensen og professor Kjeld Andersen), Klinisk Epidemiologisk Afdeling ved Århus Universitetshospital (Biostatisker Lei Wang, Nickolaj Risbo og professor Alma B. Pedersen). Fra Forskningsenheden i Reumatologi ved OUH og Klinisk Institut deltager desuden forskningsleder Torkell Ellingsen.

EULAR

• EULAR – European Alliance of Associations for Rheumatology