Navnenyt

Helle Hvilsted Nielsen bliver ny professor i neurologi med fokus på sclerose

Med det nyoprettede kliniske professorat på Klinisk Institut, SDU, skal Helle Hvilsted Nielsen styrke forskningen i neuroinflammatoriske sygdomme, hvor immunforsvaret er involveret i sygdomsudviklingen i hjernen, især med fokus på multipel sclerose.

Af Tomas Homburg, , 06-03-2024

Helle Hvilsted Nielsens forskningsgruppe forsker inden for både dyremodeller og i kliniske forsøg med det formål at få mere indsigt i de bagvedliggende sygdomsmekanismer. Det åbner mulighed for bedre at forebygge, at sygdommene opstår, men også at standse udviklingen af sygdommene og udbedre de skader, de forvolder på nervesystemet.

Helle Hvilsted Nielsen er uddannet som læge fra SDU i 2004, hvor hun også forsvarede sin ph.d.-grad i neuroinflammation i 2010. Siden 2015 har hun været tilknyttet Neurologisk Afdeling på OUH som speciallæge og siden overlæge med ansvar for ledelse af bl.a. Scleroseklinikken og det Neurologiske ambulatorium.

Helle Hvilsted Nielsen har været lektor ved Institut for Molekylær Medicin og Klinisk Institut, SDU, siden 2017. Privat er Helle Hvilsted Nielsen bosat i Odense med sin kæreste og søn.

Mød forskeren

Helle Hvilsted Nielsen skal styrke forskningen i neuroinflammatoriske sygdomme, hvor immunforsvaret er involveret i sygdomsudviklingen i hjernen, især med fokus på multipel sclerose.

Redaktionen afsluttet: 06.03.2024