Calmette-vaccine til seniorer som værn mod infektioner, herunder COVID-19

1900 ældre på Fyn kan deltage i et forskningsprojekt, hvor Calmette-vaccinens forebyggende effekt på COVID-19 og andre sygdomme undersøges.

Tuberkulosevaccinen ”BCG”, eller ”Calmette-vaccinen” er en 100 år gammel vaccine mod tuberkulose, som særligt lidt ældre danskere vil kunne huske. Den blev givet ved skolestart indtil begyndelsen af 1980’erne, hvorefter man udfasede vaccinen, da forekomsten af tuberkulose i Danmark var faldet.

Forskere fra Klinisk Institut på Syddansk Universitet har i mange år studeret Calmette-vaccinen og fundet, at den udover at beskytte mod tuberkulose, også kan sænke sygelighed og dødelighed af andre infektionssygdomme, den har såkaldte ”uspecifikke effekter”. Fundene er blevet bekræftet af forskere flere andre steder i verden. Det er også blevet vist, at Calmette-vaccinen træner immunforsvarets celler til øget modstand overfor virus.

Forskningen tyder på, at jo flere doser, man får, jo bedre der det. For ganske nyligt har græske forskere vist, at seniorer over 65, der fik en ny Calmette-vaccine ved udskrivning fra hospital, havde næsten halveret risiko for at få nye infektioner i det efterfølgende år.

Borgere på Fyn vaccineres og følges

Det er nu baggrunden for, at der verden over er stor interesse i, om Calmette-vaccinen kan bruges som et værn mod infektioner, herunder COVID-19.

- Vi håber at finde, at Calmette-vaccinen kan styrke immunforsvaret og dermed nedsætte risikoen for infektioner, blandt andet risikoen for COVID-19, mens vi venter på, at en specifik vaccine bliver udviklet. Med alderen svækkes immunsystemet, og risikoen for alvorlige infektioner stiger. Vi har blandt andet set, hvordan ældre er i særlig risiko for alvorlig COVID-19, fortæller Anne Marie Rosendahl Madsen, som er læge og koordinator på det projekt, som sættes i gang i Odense.

I det nye projekt, planlagt af forskerne fra Syddansk Universitet, vil alt 1900 borgere, der er fyldt 65 år, ved lodtrækning blive fordelt til at få Calmette-vaccinen eller saltvand, og de vil blive fulgt i det efterfølgende år, med henblik på, om vaccinen kan nedsætte risikoen for infektioner, herunder, om den kan reducere risikoen for COVID-19.

Man kan ikke deltage, hvis man har et meget svækket immunsystem, men det er ingen hindring for deltagelse, hvis man har ”almindelige” sygdomme som sukkersyge, gigt eller forhøjet blodtryk, eller hvis man allerede har fået Calmette-vaccine tidligere.

Obs. Det er heller ingen hindring for deltagelse, at man er vaccineret mod COVID-19.

Mød forskeren

Læge Anne Marie Rosendahl Madsen, Klinisk Institut, SDU

Mød forskeren

Professor og læge Christine Stabell Benn, Klinisk Institut, SDU