Navne

Anastasios Koulaouzidis er ny professor i forebyggelse og tidlig opsporing af kolorektal cancer ved Klinisk Institut og OUH

I løbet af livet vil ca. 5 % af befolkningen udvikle tyk- eller endetarmskræft. I Danmark påvises ca. 2600 nye tilfælde af colonkræft og ca. 1550 nye tilfælde af rektumkræft hvert år. På OUH og Klinisk Institut ønsker man at opnormere området. Derfor har vi fra 1. september 2021 ansat professor og overlæge Anastasios Koulaouzidis på Kirurgisk Afdeling A.

Anastasios Koulaouzidis (også kendt som Tassos) tog sin kandidatgrad i medicin fra Medical School of Aristotle University i Thessaloniki i Grækenland i 1995. Han forsvarede sin doktorgrad ved University of Edinburgh i Skotland i 2015. Han forsvarede sin ph.d.-afhandling i medicin ved Lunds Universitet i Sverige i 2020.

Anastasios Koulaouzidis forskningsinteresser knytter sig til kapselendoskopi (dvs. en lille kapsel med indbygget kamera, der sluges og som filmer tarmsystemet), herunder naturligvis kliniske anvendelser af kapselendoskopi, kvalitetsforbedring og forbedret softwarediagnostik samt udstyrs- og konceptudvikling i kapsel- og minimalt invasiv endoskopi. Han laver også kvantitativ forskning inden for koloskopi, mikroskopisk kolitis og selvfølgelig kolorektal cancer (CRC) samt tidlig diagnosticering og forebyggelse af CRC.

Anastasios Koulaouzidis er aktivt medlem af flere specialtidsskrifters redaktionsnævn og har vundet adskillige nationale og internationale forskningsstipendier. Derudover er Tassos en af grundlæggerne af AJM Med-i-caps, en nyopstartet medtech-virksomhed, der sigter mod at sætte nye standarder for tidlig diagnosticering og screening af tarmsygdomme.

Anastasios Koulaouzidis blev medlem af Royal College of Physicians (MRCP) i Edinburgh (Storbritannien) i 2004 og opnåede en fellow-stilling på universitetet i 2013. Han er også fellow ved the European Board of Gastroenterology (2009). I 2017 blev han tildelt World Endoscopy Organizations (WEO) Emerging Star Award, en hæder, som tildeles unge forskere som anerkendelse af deres bidrag til fordøjelsesendoskopi. Mellem 2016 og 2019 var han formand for Small Bowel-arbejdsgruppen i forskningskomitéen European Society of Gastrointestinal Endoscopy (ESGE). Tassos har udgivet mange titler om kapselendoskopi (CE) (mindst 130 PubMed-citater) og har været medforfatter på flere relevante bogkapitler. I november 2020 blev han adjungeret professor ved Pomeranian Medical University i Stettin i Polen.

”Med ansættelsen af Tassos Koulouzidis styrker vi SDU og OUH yderligere på det vigtige område forebyggelse og tidlig opsporing af kolorektal cancer, samtidig med at vi tilgodeser behovet for mere patientvenlige og sundhedsøkonomiske holdbare metoder,” siger Kirsten Ohm Kyvik, Institutleder, Klinisk Institut, SDU.

Mød professor Anastasios Koulaouzidis
Anastasios Koulaouzidis