Professor Karen Søgaard modtager Dronning Ingrids Forskerpris

Hendes Majestæt Dronning Margrethe II overrakte prisen ved en ceremoni på Amalienborg i dag.

Det var glad og beæret professor Karen Søgaard, der i dag modtog en stor anerkendelse for hendes forskning i arbejdsrelateret nedslidning af kroppen, og hvordan den kan forbygges og behandles.

Karen Søgaard er leder af Forskningsenheden for Fysisk Aktivitet og Sundhed og med-leder af Center for Sundhed i Muskler og Led ved Syddansk Universitets Institut for Idræt og Biomekanik.

I dag blev hun tildelt Dronning Ingrids Forskerpris, der uddeles årligt af Gigtforeningen i forbindelse med Den Internationale Gigtdag den 12. oktober. Prisen gives til en markant profil inden for dansk gigtforskning og overrækkes af Gigtforeningens protektor Hendes Majestæt Dronning Margrethe II.

Usædvanlig produktiv forsker med stor gennemslagskraft

I indstillingen af professor Karen Søgaard blev det blandt andet fremhævet, at Karen Søgaard gennem en lang karriere har været en usædvanlig produktiv forsker med stor gennemslagskraft.

Hendes forskning har været bredt anlagt inden for arbejdsfysiologi, ergonomi, biomekanik og epidemiologi. Hun har haft et samlende fokus på at studere, udvikle og implementere fysisk aktivitet og træning som sundhedsfremme, forebyggelse, behandling og rehabilitering inden for det muskuloskeletale område i arbejdspladssammenhænge og i befolkningen som helhed.

Karen Søgaard har gennem hele sin karriere haft et stærkt internationalt engagement. Hun har fungeret som fagfælle bedømmer ved talrige internationale tidsskrifter og fonde, og hun har beklædt tillidsposter som medlem af styregrupper og kommissioner i mange internationale organisationer og i regeringssammenhænge.

Fremtrædende meningsdanner

I Danmark har Karen Søgaard været en fremtrædende meningsdanner inden for det muskuloskeletale område med mange inviterede indlæg på konferencer og gennem tillidsposter. Hun har været medlem af og formand for Forskningsrådet og medlem af Gigtforeningens bestyrelse.

Karen Søgaard blev i 2021 også udnævnt til Ridder af Dannebrog for sin fornemme indsats for dansk forskning.

Med Dronning Ingrids Forskerpris følger 100.000 kroner til modtagerens forskning.

Foto: Kim Dahl/Effectphoto

Redaktionen afsluttet: 12.10.2022