Én uddannelse, to eksamensbeviser - de første er nu færdige

Hvert år får studerende fra Danmark og Italien chancen for at opnå en international uddannelse ved at få en dobbelt kandidatgrad. De første dobbeltgradsstuderende fra SDU og UNIFE i Italien er nu færdige. Mauro fra Italien fortæller om sin erfaring med uddannelsen.

SDU Esbjerg og Universita degli Studi di Ferrara har en særlig dobbelt kandidatuddannelse, der gør det muligt at opnå en kandidatuddannelse i Environmental and Resources Management fra SDU og en cand.sc. i Economics, Markets and Management, track Green Economy and Sustainability. Formålet med den dobbelte kandidatgrad er at forberede eleverne til det globale arbejdsmarked. Mauro fra Italien er en af de første kandidater. Vi spurgte ham om hans oplevelse med uddannelsen.

Hvorfor valgte du at tage en dobbelt kandidatgrad, og hvad er de største fordele ifølge dig?

Jeg valgte at tage en dobbelt kandidatgrad, fordi jeg tror, at dobbelt uddannelser er en meget god mulighed for at diversificere og tilføre værdi og prestige både til dit cv og din personlige baggrund. Det er også en smuk og berigende oplevelse for både din karriere og dit liv generelt.

Hvad lærte du fra ERM-programmet på SDU?

ERM er et helt tværfagligt kursus, jeg havde mulighed for at se tingene ikke kun ud fra et forretningsmæssigt / økonomisk perspektiv, men også fra et videnskabeligt perspektiv.

Hvordan er det at studere i Danmark anderledes fra i dit hjemland?

Jeg vil sige, at studere i Italien er anderledes end at studere i det nordlige EU generelt. I Italien er tilgangen til studie mere teoriorienteret, mens jeg i Danmark fandt en god balance mellem teori og praksis. Jeg vil sige i Danmark, at der er en mere "learning by doing" tilgang end i Italien.

Hvad vil du gerne sige til nogen, der er interesseret i at gøre en dobbelt grad?

Jeg vil nok give ham / hendes feedback om min oplevelse. Jeg vil sige, at det var et fantastisk år for mig, og at han / hun kan lære meget, bygge et godt internationalt netværk og sidst men ikke mindst: han / hun får det rigtig sjovt - så bare spring ud i det!

Mere information

En dobbelt kandidatgrad  giver eleverne mulighed for at få to eksamensbeviser-en fra hvert universitet. En dobbelt kandidatgrad giver eleverne mulighed for at opnå en grad fra tre eller flere universiteter. Denne uddannelse udvider ikke studietiden. Derfor vægtes programmet på 120 ECTS (kandidat).

SDUs kontaktperson: Studieleder ERM Henning P. Jørgensen, Tel. +45 6550 4187 - E-mail: hpj@sam.sdu.dk

Læs mere om den dobbelte kandidatgrad her

Redaktionen afsluttet: 10.05.2019