Klimaprofessor fra SDU Esbjerg: Politikerne skal lave markante ændringer

I et interview med Fyens Stiftstidende sætter Professor Niels Vestergaard fra Institut for Sociologi, Miljø -og Erhvervsøkonomi fokus på klima, og hvad der fra politisk side skal gøres for at nå målet om at blive klimaneutrale i 2050.

”Politikerne skal gøre noget helt ekstraordinært” lyder det fra Professor Niels Vestergaard fra Institut for Sociologi, Miljø -og Erhvervsøkonomi. I et interview med Fyens Stiftstidende sætter han fokus på et af de vigtigste temaer i forbindelse med folketingsvalget, nemlig klima.

For at nå målet om at blive klimaneutrale i 2050 vil det kræve markante ændringer i landbruget, transportsektoren og på husholdningerne fra politikerne mener professoren.  Han peger på beskatning af CO2 og forskning som nogle af de vigtigste instrumenter, politikerne kan tage i brug for at blive klimaneutrale.

”Det handler om at gøre det dyrere at udlede CO2 og billigere at lade være. Det kan man gøre ved at beskatte udledningen af CO2 og lette afgifterne på de mest klimavenlige produkter og teknologier. Det vil også kræve et helt andet investeringsniveau i forskning og udvikling af renere teknologier," fortæller han.

Men det er ikke kun i Danmark, at man skal gøre noget ved klimaet. Ifølge professoren bør man være mest bekymret for den globale faktor.

”Hvis man for alvor skal gøre noget, er det brug for nogle globale løsninger, som har vist sig meget vanskelige at få lavet. Den globale CO2-udledning bliver bare større og større for hvert år."

Du kan læse interviewet i Fyens Stiftstidende her
Mød forskeren

Niels Vestergaard er professor på SDU i Esbjerg, og forsker i sammenhængene mellem ressourcer, klima og økonomi. Han har en M.Sc. i matematik-økonomi fra Århus Universitet og en ph.d. i økonomi fra Københavns Universitet. Derudover har han over 20 års erfaring som forsker indenfor sit felt, og er forfatter og medforfatter af over 50 publikationer i peer-reviewed tidsskrifter.

Se Niels' SDU-profil her

Redaktionen afsluttet: 15.05.2019