Studieliv

SDU-studerende ser klare fordele ved at studere i Esbjerg: ”Det kan være med til at øge ens motivation”

En undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut viser, at studerende på små udbud af uddannelser har visse fordele sammenlignet med studerende på store uddannelser. To bachelorstuderende på SDU Esbjerg genkender billedet.

Af Camilla Wissing Mortensen, , 17-05-2022

Undervisere, der er mere tilgængelige og ved, hvem man er.

Det er nogle af de fordele, der er ved at studere på mindre uddannelser, viser en undersøgelse af Danmarks Evalueringsinstitut, EVA.

Undersøgelsen afdækker, hvordan studerende på uddannelsessteder af forskellige størrelser oplever studiemiljøet på deres uddannelse. Resultaterne viser en tendens til, at studerende på uddannelser med under 60 studerende på et udbud har visse fordele i forhold til studerende på uddannelser med over 120 studerende på et udbud.

Det er et billede, to bachelorstuderende fra Syddansk Universitet i Esbjerg kan nikke genkendende til.

Tæt relation til underviserne

EVA’s undersøgelse viser blandt andet, at studerende på små udbud i højere grad oplever at være et kendt ansigt for underviserne. De oplever også i gennemsnit en større tilgængelighed fra undervisernes side end studerende på store udbud.

Charlotte Damberg

Og at være et kendt ansigt er netop noget af det, Charlotte Helene Damberg oplever ved at studere på SDU Esbjerg. Hun læser bacheloruddannelsen i Erhvervsøkonomi, HA og havde for nogle uger siden fornøjelsen af at vise statsminister Mette Frederiksen rundt på SDU’s campus for at fortælle om studielivet:

- Jeg er på fornavn med alle mine undervisere, og vi hilser, når vi møder hinanden på gangene. Det sker også ofte, at vi har en lille hyggesnak inden eller efter undervisningen. Vi har også altid mulighed for at gå op på undervisernes kontor, hvis vi har spørgsmål. De er som udgangspunkt altid tilgængelige, når de er på campus, og det er rart at vide, at der er hjælp at hente, fortæller hun.

Tryghedsfølelse og gode faciliteter

Samme oplevelse har Kujtim Rexha, der studerer på bacheloruddannelsen i Sociologi og kulturanalyse. Ligesom Charlotte Helene Damberg føler han også, at de forholdsvis små hold giver en god relation til underviserne:

- At møde dem på gangene og hilse på dem giver studerende en tryghedsfølelse. Det er selvfølgelig vigtigt at bevare en professionel afstand til underviserne, men det, at man har en mere afslappet relation til dem kan være med til at øge ens motivation og selvsikkerhed, fortæller han.

Udover relationen til underviserne peger de to studerende begge på den nye campus som et klart plus ved at læse på SDU Esbjerg. EVA’s undersøgelse peger da også på, at studerende på små udbud i højere grad har adgang til studiepladser og grupperum, når de har brug for dem.

Kujtim Rexha

- Jeg er virkelig glad for, at vi har fået en ny campus med bedre faciliteter. Den rummer modernitet, plads og et miljø, man kan hænge ud i, selvom man ikke har undervisning. Det er også sjældent, at jeg ikke kan finde et sted at studere i fred og ro, fortæller Kujtim Rexha.

Ikke tilfældigt

At de studerende oplever en tæt kontakt til deres undervisere og gode faciliteter, er ifølge campusleder Torben Munk Damgaard ikke tilfældigt. Syddansk Universitet i Esbjerg har nemlig fokus på trivslen blandt de studerende, og her er begge dele vigtige faktorer:

- Da vi byggede den nye campus, var et af kriterierne, at det skulle være et godt sted at være studerende, ikke kun fagligt, men også socialt. Vi har fokus på at tilbyde nogle rammer, som giver de bedste forudsætninger, og det indebærer blandt andet, at de studerende har adgang til grupperum og en god relation til underviserne, påpeger han.

Både Charlotte Helene Damberg og Kujtim Rexha svarer da også ”helt klart”, når snakken falder på, om de vil anbefale deres uddannelser til andre.

- Det er virkelig rart at komme på campus, og her er bare generelt et godt studiemiljø. Man får virkelig meget ud af at gå her, fordi der er tid til dig som enkeltperson og fagligheden samtidig er høj, fortæller Charlotte Helene Damberg.

Kujtim Rexha stemmer i, men påpeger, at det også er vigtigt for ham at fortælle nye studerende, at de skal være indstillet på, at det er en lille campus med små hold.

- Men Esbjerg har jo fokus på at blive en endnu bedre studieby, og jeg tror, at de nye uddannelser som Jura virkelig kan hjælpe Esbjerg med at komme på landkortet, afslutter han.

Læs på SDU Esbjerg

På Syddansk Universitet Esbjerg kan du læse en række bachelor- og kandidatuddannelser inden for områderne

• Erhvervsøkonomi, marketing og ledelse
  • Miljø, ressource og sikkerhed
  • Sociologi og kulturanalyse
  • Folkesundhed og medicin.

Se en oversigt over vores uddannelser her

Redaktionen afsluttet: 17.05.2022