SDUUP | NYHEDSBREV FEBRUAR 2023

TEMA: Hvad får gruppearbejde til at fungere?

Tony S. Andersen fortæller om sin indsigt i gruppearbejde. Han gør sig nogle overvejelser om gruppearbejde som et vigtigt demokratisk læringsmiddel – også på universitetsniveau. Selvom danske studerende er vant til, gennem deres tidligere skolegang, at arbejde i grupper, kan kravene i en akademisk sammenhæng nødvendiggøre, at forventningerne til elevernes gruppearbejde udtrykkes mere eksplicit.

Spørger man elever på ungdomsuddannelserne om, hvad der kendetegner et godt gruppearbejde, så svarer langt de fleste, at det er, når alle medlemmer bidrager aktivt til den fælles faglige opgave og er åbne over for forskellige forslag og villige til at kommunikere og gå på kompromis. Med andre ord, så kræver det gode gruppearbejde en faglig motivation, et rart socialt miljø og et tydeligt produktkrav.

Gruppearbejdet foregår i en social arena at gøre og knytter sig ofte til spørgsmål som: Hvordan opfatter de andre mig? Hvordan opfatter jeg dem? Hvad vil jeg gerne anerkendes for? Dette er det socialt-emotionelle aspekt ved arbejdsformen, som måske undervurderes på universitetet, fordi man naturligvis har fokus på det faglige, men især 1.årsstuderende ved i sagens natur ikke, hvordan man samarbejder på et universitet; det er formentlig være rettidig omhu, når (hvis) man på institutniveau ekspliciterer for de studerende, hvad forventningerne er til en studiegruppe, herunder det man kunne kalde for gruppearbejdets lille samfundskontrakt, dvs. det implicitte grundlag gruppen skal fungere på baggrund af. Det kunne fx være, at man overholder aftaler, og at man møder forberedt op. At alle yder efter evne, at man anerkender hinandens styrker, men at de stærkeste skuldre selvfølgelig bærer mest. En eksplicitering af disse ting kan styrke den sociale lim, både i gruppen og på instituttet.

Følelsen af tilhørsforhold og fornemmelsen af eget værd som deltager er en afgørende forudsætning for fagligt engagement, men det er formålet med gruppearbejdet også. Hvis man som elev eller studerende ikke har en klar fornemmelse af, hvad produktkravet eller målet er, så er der en øget risiko for, at den faglige motivation forsvinder. Tydelige rammer og forventninger er også med til at få et gruppearbejde til at fungere.

Gruppearbejdet er ligesom demokratiet en kompliceret proces, hvor man mødes og diskuterer, og nogle gange bliver man klogere, og nogle gange er man mest uenige, men man bevæger sig i fællesskab hen imod et mål, fx en opgave, en eksamen, et endnu bedre samfund.

Tony S. Andersen er oplægsholder og gymnasielærer i dansk og engelsk ved Odense Katedralskole. Han har skrevet adskillige undervisningsbøger til ungdomsuddannelserne og har tidligere været leder af H.C. Andersen Centrets Uddannelsesspor.

Tony S. Andersen
Tony Andersen

UP-vejleder på SDU, oplægsholder og gymnasielærer.

ta@odensekatedralskole.dk

Redaktionen afsluttet: 27.02.2023