SDUUP | NYHEDSBREV APRIL 2023

TEMA: Bett UK - Horizon Rapport

Horizon Report (’Teaching and Learning’-versionen) er en årlig rapport, hvor et panel af førende eksperter inden for videregående uddannelse, beskriver de teknologier og tendenser, som de forventer får størst indflydelse på fremtidens undervisning og læring. SDU Universitetspædagogik har gennemlæst den seneste rapport og giver her et kort resumé af de udviklingstrends, såsom hybride undervisningsformer og AI, der ligeledes prægede årets Bett UK.

AI for Learning Analytics

Der fokuseres inden for dette område primært på, hvordan institutioner kan anvende store mængder af data til at analysere og til en vis grad, forstå og forudse de studerendes adfærd. Dette har i mange år været et felt i hastig udvikling. Udviklingen går på nuværende tidspunkt indenfor dette område, dels mod krydsning af alle disse data indsamlet på individuelle platforme, og dels mod anvendelse af data til forebyggende og proaktiv interaktion med de studerende.

AI for learning tools

Denne kategori omhandler AI-baserede digitale assistenter og deciderede værktøjer, hvor brugeren anvender en AI til at opsummere og forstå informationer, lave personligt guidede indholds- og læringsstier, få feedback til eksempelvis skriveprocesser og ikke mindst kreere nyt indhold baseret på skitser og relativt simple forespørgsler. Udviklingen indenfor dette område peger i to retninger. Dels en øget anvendelse af AI baserede assistenter, der både generelt bliver mere effektive og målrettet den enkelte bruger til at præsentere materialer eller tilpasse værktøjers anvendelsesmuligheder og indhold på baggrund af brugerens ageren, og dels mod bedre muligheder for produktion af materialer med udgangspunkt i den enkelte bruger. Det bliver efterhånden standard at disse AI-baserede assistenter er indbygget i samtlige værktøjer, men i lige så høj grad også, at de kan arbejde på tværs af værktøjer og komme med forslag til hvilken værktøjer, der vil være relevante at anvende i en given kontekst til indholdsgenerering.

Hybride læringsrum

Der er efter Horizon rapportens vurdering ingen tvivl om, at det hybride undervisningsformat - med samtidig undervisning af studerende både i og udenfor universitetslokaler - vil blive mere og mere efterspurgt, primært på grund af den øgede fleksibilitet, som dette undervisningsformat giver. Dette giver en lang række udfordringer på mange områder, hvor et af de primære områder ifølge rapporten er designet af læringsrum/undervisningslokaler til at understøtte dette format. For hvis den hybride undervisningsform på nogen måde skal være effektiv og bare have en chance for at opnå det ønskede potentiale, skal praksis ændres fra streaming af undervisning til de studerende udenfor universitetet til en langt højere grad af involvering. Det kræver optimalt nye undervisningslokaler indrettet specifikt til dette formål eller som minimum, at eksisterende lokaler indrettes med dertil egnet brugervenlig teknologi. Det vil sige flere kameraer, bedre lyd og flere skærme osv., men også et fokus på en generel indretning af lokaler og pædagogiske praksisser til at understøtte det hybride undervisningsformat.

Mainstreaming Hybrid/Remote Learning Modes

Erfaringerne fra diverse nedlukninger har i høj grad vist udfordringer ved at konvertere den almindelige tilstedeværelsesundervisning til fuld online eller hybrid undervisning, men en del studerende foretrak disse former for undervisning, særligt ift. generel fleksibilitet og fleksible modaliteter. Det formodes derfor, at der vil komme en øget efterspørgsel på disse undervisningsformater fra de studerendes side, men universiteterne er generelt hverken på det fysiske, jævnfør ovenstående, eller på det institutionelle niveau endnu gearet til disse undervisningsformater. Der vil derfor i den følgende tid være en udfordring med at finde ud af, hvordan de enkelte uddannelser kan benytte de forskellige modaliteter optimalt og hvilke formater der passer bedst til den givne undervisning. Det formodes i denne sammenhæng i rapporten, at det bedste resultat opnås ved et ’både og’ - ikke et ’enten eller’.

Professional development for hybrid/remote teaching

Med udgangspunkt i erfaringerne fra de tidligere nedlukninger, kræves der et systematisk syn på udviklingen af hybride- og onlineundervisningsformater. Disse nye undervisningsformater bør ifølge rapporten tilgås med samme systematik i forhold til udvikling, kvalitetssikring og akkreditering, samt - ikke mindst – kompetenceudvikling af undervisere og support for at sikre den samme høje standard, der kendetegner de eksisterende universitetsuddannelser. Sammenlignet med de andre investeringer, der bør foretages for at understøtte disse undervisningsformater, anses det i rapporten, at investeringer i dette område er de laveste og dem med mindst risici, men samtidig er dem med et potentiale for det højeste udbytte.

Microcredentials

Markedet for uddeling af ects-bårende microcredentials, især indenfor efter- og videreuddannelsesområdet, er stadig under hastig udvikling, men på nuværende tidspunkt også stadig uafklaret. Ifølge rapporten handler det dog om for de enkelte de institutioner, at de bør ruste sig til den forekommende afklaring og det formodede store skifte indenfor undervisningstraditioner. Det vil sige, at fokus skal rettes mod udviklingen af fleksible uddannelser, både i forhold til uddannelsestid, -opbygning og -formater, og etablering af samarbejder om denne udvikling med virksomheder og andre interessegrupper.

Horizon rapporten
Horizon Report