Forskningsgennembrud

C-vitamin booster ikke kun dit immunsystem, men også solceller

C-vitamin er kendt for sin afgørende rolle i vores kroppe, hvor den styrker vores immunsystem og generelle sundhed, men nu træder vitaminet også ind i rampelyset for at styrke effektiviteten og holdbarheden af solceller. En ny videnskabelig artikel med Vida Engmann fra SDU CAPE som medforfatter fortæller om C-vitaminers gavnlige effekter for organiske solceller.

Af Sune Holst, , 08-11-2023

Solenergi er en af de mest lovende teknologier inden for bæredygtig energiproduktion. Organiske solceller har i årevis været i fokus som en grøn og omkostningseffektiv måde at konvertere sollys til elektricitet på. Men der har altid været en udfordring – levetiden af disse solceller. Nu har en forsker ved Det Tekniske Fakultet ved Syddansk Universitet, Vida Engmann, gjort en opdagelse, der kan revolutionere denne teknologi: C-vitaminer kan forlænge levetiden af organiske solceller.

”Vi tænkte, at hvis C-vitaminer kan holde os sunde og raske, så kunne de måske gøre det samme med solceller, og det har været en stor succes – så hvem ved, måske vi nu skal forsøge os med resten af vitaminpillerne,” lyder det med et glimt i øjet fra lektor Vida Engmann. Hun er medforfatter til en videnskabelig artikel med titlen ’Vitamin C for Photo-Stable Non-fullerene-acceptor-Based Organic Solar Cells’, som er bragt i det anerkendte videnskabelige magasin, American Chemical Society. Artiklens førsteforfatter er Sambathkumar Balasubramanian, ligeledes SDU Cape.

Sund krop og sunde solceller
For mange af os er C-vitamin synonymt med stærkere immunforsvar og en sund krop. C-vitamin, også kendt som ascorbinsyre, spiller en afgørende rolle i at beskytte vores celler mod skader forårsaget af frie radikaler og UV-stråling. Det giver os styrken til at modstå infektioner og kan hjælpe os med at forblive sunde og energiske. Men hvad har det med organisk solcelleteknologi at gøre?

”Det viser sig, at C-vitaminer også kan have en lignende beskyttende virkning på organiske solceller. Organiske solceller består af kulstofbaserede materialer, der kan nedbrydes over tid, især når de udsættes for sollys og andre ydre faktorer. Denne nedbrydning er en væsentlig årsag til, at levetiden af organiske solceller hidtil har været begrænset,” forklarer Vida Engmann.

Vida Engmann og hendes forskerhold har udført omfattende laboratorieforsøg og opdaget, at C-vitaminer fungerer som en antioxidant for organiske solceller på samme måde, som de beskytter vores krop mod frie radikaler. C-vitaminer reducerer oxidationen af de aktive materialer i solcellerne og forhindrer dermed deres nedbrydning over tid. Resultaterne af hendes forskning er bemærkelsesværdige og åbner døren for mere holdbare og pålidelige organiske solcelleteknologier.

”Når vi indtager C-vitamin gennem vores kost, får vores kroppe de nødvendige byggesten til at beskytte sig selv. På samme måde kan organiske solceller, når de er udstyret med C-vitaminer, beskytte sig mod destruktive kræfter som UV-stråling og ilt, hvilket forlænger deres levetid markant. Dette svarer til, hvordan C-vitaminer styrker vores immunforsvar og hjælper med at forhindre sygdomme,” siger Vida Engmann.

Nysgerrighed er afgørende for forskning
Hvis organiske solceller kan forblive effektive og pålidelige i længere tid, kan de spille en endnu større rolle i at levere bæredygtig energi til vores samfund. Forskningsprojektet er et eksempel på, hvordan krydsfeltet mellem biologi og teknologi viser, hvordan naturens egne mekanismer kan inspirere innovation på tværs af discipliner. Dette glæder naturligvis lederen af SDU CAPE og SCC SOLEN, professor Morten Madsen, der i en årrække har stået i spidsen for forskningsenheder, som er førende inden for organiske solceller.

”Denne nysgerrighedsdrevne forskning er unik på den måde, at den tager fat i nogle grundlæggende problemer ud fra en rent nysgerrighedsdrevet tilgang, samtidig med at den adresserer et meget vigtigt teknologisk problem. Dette er præcis det, vi forsøger at kombinere og forske og udvikle på i SDU CAPE og SCC SOLEN, og dette udgør et meget godt eksempel på det,” siger professoren.

Så næste gang du tager en C-vitamintablet for at styrke dit immunforsvar, kan du tænke på, hvordan de samme vitaminer også arbejder i solcellerne på dit tag for at beskytte vores planet mod klimaforandringer. Vores solcelleteknologi er måske lidt sundere takket være naturens egen kraft – C-vitaminer.

Redaktionen afsluttet: 08.11.2023