Æresdoktor giver oplæg om velfærdsstatens rolle i lyset af kapitalismen

En af Europas førende samfundsforskere, professor Wolfgang Streeck, besøger i denne uge SDU, hvor han både udnævnes til æresdoktor og holder forelæsning for interesserede.

Wolfgang StreeckWolfgang Streeck gæster Syddansk Universitet, fordi han bliver udnævnt æresdoktor ved årsfesten fredag den 30. oktober, og i den forbindelse giver han torsdag en forelæsning med titlen ”The Welfare State in the Twilight of Capitalism”.

Wolfgang Streeck er kendt for banebrydende forskning i, hvordan Europa har udviklet sig politisk og socialt. Han har ikke mindst bidraget til forståelsen af, hvorfor og hvordan kapitalistiske institutioner udvikler sig. Streeck er i dag Director Emeritus ved Max Planck Institute for the Study of Societies i Köln.

Kendt for at tackle samfundsspørgsmål
- Streecks forskning har stor indflydelse på vores forståelse af nogle af de helt store samfundsmæssige spørgsmål og udfordringerne til den vestlige samfundsmodel. Han har bl.a. kritisk analyseret, hvordan politisk passivitet og manglende visioner har medvirket til den nuværende europæiske krise, fortæller Klaus Petersen, der er leder af Center for Velfærdsstatsforskning ved Syddansk Universitet.

I sin seneste bog Buying Time: The Delayed Crisis of Democratic Capitalism argumenterer Streeck for, at vi står ved en korsvej for det kapitalistiske system, hvor uligheden bliver rodfæstet, og demokrati mest handler om underholdning og dermed kan blive afkoblet fra politik.

Flere festligheder markeres
Når Wolfgang Streeck giver sin forelæsning ”The Welfare State in the Twilight of Capitalism” på SDU, markerer det samtidig ti års jubilæet for SDU’s Center for Velfærdsstatsforskning.

Alle er velkomne til forelæsningen, som finder sted torsdag den 29. oktober kl. 10-12 i lokale U131.
Tilmelding er ikke nødvendig.

Redaktionen afsluttet: 26.10.2015