SAMF byder velkommen til mere end 1300 nye studerende

1375 ansøgere har i år fået tilbudt en studieplads på én af SDU’s samfundsvidenskabelige uddannelser. Det er en stigning på 3 procent sammenlignet med sidste år.

Af Marlene Jørgensen, , 28-07-2023

Ved midnat fredag den 28. juli 2023 fik 1375 kommende studerende besked om, at de er optaget på en af SDU’s 16 samfundsvidenskabelige bacheloruddannelser.

Det er en fremgang på 3 procent i forhold til 2022.

- Vi er glade for, at vi kan tilbyde rigtig mange unge en studieplads på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet – og for at så mange har vist interesse for vores uddannelser, siger Peter Møllgaard, dekan på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet på SDU.

I alt har 5690 ansøgere nemlig søgt ind på universitetets samfundsvidenskabelige uddannelser, og der har derfor været rift om studiepladserne.

Klar med ny jurauddannelse

SDU’s nye jurauddannelse i Esbjerg har oplevet enormt stor interesse med et ansøgerfelt på 434 til i alt 50 studiepladser. Uddannelsen opnår desuden en adgangskvotient på 8 allerede fra start.

- Det er positivt, at den nye jurauddannelse er kommet så godt fra start. Vi har arbejdet på at udvikle uddannelsen gennem det sidste halvandet år, og vi ser nu meget frem til at byde de nye studerende velkommen til årets studiestart, siger Peter Møllgaard.

Han glæder sig samtidig over, at studiepladserne på størstedelen af fakultetets uddannelser er fyldt op, og der arbejdes nu på at skabe en god studiestart for de mange nye studerende.

Stadig ledige pladser

De ansøgere, der ikke fik en plads på en af deres ønskede uddannelser, har mulighed for at blive optaget på en uddannelse med ledige pladser. Fristen for at søge ind på uddannelser med ledige pladser er den 6. august 2023.

Find en oversigt over uddannelser med ledige pladser her:

Redaktionen afsluttet: 28.07.2023