Skip to main content
Iværksætteri

SDU-spinout går nye veje med mediemonitorering

Tre forskere fra SDU står bag virksomheden MediaCatch, som ved hjælp af kunstig intelligens giver en helt ny dimension til markedet for analyser af indhold i medier. Hvad der oprindelig startede som et forskningsprojekt, er i dag et unikt produkt på mediemonitoreringsmarkedet.

Af Marlene Jørgensen, , 22-11-2021

Det hele begyndte med et ønske om at udfordre status quo.

Vi spoler tiden tilbage til folketingsvalget i 2019 og slår et smut forbi Filip Wallbergs kontor på 1. sal i en af SDU’s betonbygninger. Nærmere bestemt på Center for Journalistik. Her kunne forbipasserende se fire tv-antenner og et virvar af ledninger, der var klæbet fast med gaffatape lige uden for vinduerne.

Døgnet rundt overvågede et computersystem, hvem af partilederne der tonede mest frem på tv og dermed fik mest skærmtid under valgkampen som led i et forskningsprojekt.

Slut med stopur

Ophavsmanden bag selve systemet er Filip Wallberg, og han fortæller om ideen bag:

- Før 2019 gav man stopure til studentermedhjælpere, når man skulle undersøge, hvilken spidskandidat der fik mest tid på skærmen. Sammen med professor Peter Bro undrede jeg mig lidt over, at man ikke havde automatiseret dataindsamlingen, når min telefon jo kunne genkende mit eget ansigt. Og så gik jeg ellers i gang med at kode vores eget system.

Han udviklede derfor en metode, der ved hjælp af kunstig intelligens og ansigtsgenkendelse kunne erstatte stopuret og altså automatisere opgaven med at analysere politikernes tid på skærmen.

- Sammen med min kollega Lars Damgaard Nielsen formidlede jeg resultaterne fra projektet. Og bagefter stod vi og kiggede lidt på hinanden. For vi følte, at projektet kunne mere.

Ville skabe værdi for flere

Og projektet ville mere. Sammen med Anders Glent Buch, også en forsker fra SDU, videreudviklede de tre på systemet, før virksomheden MediaCatch blev spundet ud af universitetet. Og kort tid efter kom den fjerde stifter – den første uden direkte relation til SDU – med i virksomheden.

- Vi kunne have lagt vores kode i skuffen. Men vi valgte at gribe muligheden for at prøve noget nyt. Og kommercialiseringen af projektet er enormt interessant, for med virksomheden skaber vi værdi for vores kunder, os selv, samfundet og SDU, der fortsat er medejer, siger Filip Wallberg, der er teknisk chef i virksomheden.

Kommercialiseringen af MediaCatch skete med hjælp fra blandt andre SDU’s ventureselskab Science Ventures og SDU RIO. Og nu er MediaCatch en blandt cirka 70 spinout-virksomheder i ventureselskabets portefølje.

Gennemtrawler de æterbårne medier

Det særlige ved den egenudviklede teknologi og løsning, som MediaCatch har skabt, er, at systemet kan opfange, når virksomheder og medarbejdere er i tv, radio og podcast. Det foregår blandt andet ved hjælp af ansigts- og talegenkendelse, eller når der i sendefladen bliver nævnt navne på medarbejdere eller en virksomheds logo bliver vist på skærmen.

Kort sagt tilbyder virksomheden et unikt supplement til de øvrige mediemonitoreringsmuligheder på markedet, der primært kortlægger omtaler og optrædener i de trykte medier.

Og faktisk rækker anvendelsesmulighederne langt ud over det. Senest har Filip Wallberg og kollegerne indgået et samarbejde med TV 2 Fyn, hvor systemet har spille en vigtig rolle i forbindelse med det seneste kommunalvalg. Her har virksomheden analyseret indholdet på tv og web – data som TV 2 Fyn har brugt til at gøre valgdækningen mere balanceret.

Ser gerne at flere gøre det samme

At forskning og gode ideer kan kaste innovative virksomheder af sig, som det er tilfældet med MediaCatch, glæder SDU’s rektor Jens Ringsmose:

- Traditionelt har forskere fra de våde områder været gode til at omsætte deres forskning og viden til spinout-virksomheder. MediaCatch er vokset ud af et forskningsprojekt og -miljø på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, og det er et godt eksempel på, at potentialet er til stede på hele universitetet.

- Det er altid en fornøjelse, når forskning skaber innovation, vækst og arbejdspladser til gavn for samfundet, og jeg ser gerne, at flere gør det samme – også gerne med fokus på tværfaglighed og i samarbejde med forskere fra andre discipliner end sin egen, siger Jens Ringsmose.

Og når forskningsprojektet og særligt metoden ikke endte med at blive gemt væk i skuffen, skyldes det ifølge Filip Wallberg, at der er et innovativt miljø og generelt et fokus på at gøre ting anderledes på Center for Journalistik, hvor han var ansat som journalistisk lektor indtil september i år.

Uden SDU var MediaCatch aldrig blevet

De tre stiftere har hele vejen igennem mødt stor opbakning til deres projekt og fået både rum og medvind til den efterfølgende kommercialisering.

- Jeg må bare sige uden SDU, så var MediaCatch aldrig blevet til noget. Selvom vi løber stærkt på SDU, og der er nok af opgaver at se til, så er der stadigvæk en lyst og vilje til at ville mere og til at udfordre status quo og eksperimentere, siger Filip Wallberg og fortsætter:

- Jeg håber, andre forskere også kan se deres forskning eller deres forskningsmetoder blive anvendt på nye måder. Og den kommercielle verden er ikke farlig. Det er en anderledes verden end den akademiske, og man kan være til gavn for samfundet og tilføre værdi i begge lejre. Det tror jeg, at vi skal have øjnene åbne over for, så vi ikke forbigår gode muligheder.

MediaCatchs teknologi kan i dag spotte ansigter, tale, logoer og omtaler på en række danske platforme døgnet rundt. Det gælder 14 tv-kanaler, 15 radiostationer, YouTube, podcasts og netaviser (uden betalingsmure).

Virksomheden satser også allerede nu på at gå ind på det globale marked, hvor der ikke er stor konkurrence på området.

Læs mere om forskningen bag.

Om MediaCatch

MediaCatch er stiftet af tre – nu tidligere – ansatte fra SDU: Filip Wallberg og Lars Damgaard Nielsen fra Mediernes Forsknings- og Innovationscenter på Center for Journalistik samt Anders Glent Buch fra Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet.

Virksomheden har i dag syv ansatte og er ved at ansætte flere.

For nylig har virksomheden fået tre investorer med ombord, nemlig Keld Reinicke, Henrik Juul og Jørgen Lindemann.

Virksomheden er en del af Media City Odense, hvor medievirksomheder på Fyn, SDU og Odense Kommune er gået sammen om at skabe Danmarks mest nytænkende medietech-klynge.

Redaktionen afsluttet: 22.11.2021