Nyt innovationskoncept giver gevinst på dronemarkedet

Når små startups skal på markedet med deres innovative løsninger, er det ofte svært at bryde døren ind til mulige kunder. Derfor har professor Mette Præst Knudsen udviklet et koncept på SDU, der skal hjælpe små og store virksomheder med at samarbejde om innovative droneløsninger.

Af Tanya Maria Møller Knudsen, , 28-01-2021

I stedet for at en startup skal ind og pitche sin idé foran en større virksomhed eller investor, har Mette Præst Knudsen valgt at lave en slags omvendt ‘Løvens Hule’. Her er det nemlig store virksomheder, der pitcher ideer og udfordringer for små startups.

Det foregår ved, at de større virksomheder præsenterer 5-8 udfordringer, som droner kan bidrage til at løse. Udfordringerne kan være alt fra inspektion af fabriksområder til overvågning af byggepladser, eller at man gerne nemt vil besigtige vindmøller. Derefter inviteres nyopstartede dronevirksomheder til at komme med bud på konkrete løsninger.

- I Løvens Hule har man investorerne på den ene side og en startup, der står og pitcher deres idé. Vi kalder derfor konceptet Reverse Shark Tanks, fordi vi bytter rundt på rollerne, så det i stedet er startups, der stiller de kritiske spørgsmål. Så lader vi den store virksomhed være dem, der står og pitcher deres udfordringer, siger Mette Præst Knudsen.

En win-win situation for begge parter

Det er UAS Denmark, et internationalt drone-testcenter og klynge for den danske droneindustri, der har stået for den praktiske afvikling af Reverse Shark Tanks, hvilket med fordel kan foregå hos den store virksomhed. Når virksomhederne har fremlagt deres udfordringer, og der er kommet forskellige mulige løsninger på bordet, er der mulighed for, at de to parter kan mødes og se, om der er basis for et innovationssamarbejde, så droneløsningen kan gøres bedst mulig.

- Rent praktisk begynder den store virksomhed med at præsentere deres udfordringer. Bagefter vil de her startups få mulighed for at stille spørgsmål til de store virksomheder og komme med nye vinkler, så virksomhederne bliver udfordret på de challenges, de har præsenteret, siger Mette Præst Knudsen.

Når både store og små virksomheder deltager i en Reverse Shark Tank, er det ifølge Mette Præst Knudsen en win-win-situation for begge parter.

- Når de store virksomheder mødes med startups, giver det de store virksomheder viden om udviklingen indenfor droneteknologien og markedet. Derudover får startupvirksomhederne nye perspektiver på, hvad der efterspørges, og i hvilken retning de skal tage deres innovationsarbejde.

Netværket vokser

En af de virksomheder, der har haft stor nytte af Reverse Shark Tank, er dronevirksomheden Upteko. Virksomheden udvikler bl.a. løsninger som pakkelevering fra vindmøllehuset til vindmølletårn samt ’Search and Rescue’, hvor droner kan hjælpe med at finde overbordfaldne personer. Virksomheden har deltaget i flere Reverse Shark Tank-forløb, og det har ført til efterfølgende partnerskaber med bl.a. DFDS.

Ifølge Benjamin Mejnertz, partner i Upteko, er Reverse Shark Tank en god mulighed for, at virksomheder kan nå ud til potentielle samarbejdspartnere.

- Det åbner døren til mange virksomheder og bliver muligt at møde nogen, der ellers er svære at få kontakt med. Kort fortalt har vi fået et større netværk - både til andre danske virksomheder, der arbejder med teknologien, men også til de potentielle fremtidige kunder, siger Benjamin Mejnertz.

I nedenstående video fortæller Benjamin Mejnertz om, hvordan Uptekos droneteknologi kan gavne den maritime sektor.

Fremtidsmulighederne

Spørger man Mette Præst Knudsen, hvad det næste skridt er, så er det planen, at konceptet skal bredes ud til endnu flere virksomheder. Og allerede nu er der stor interesse for konceptet.

SDU-professoren og holdet bag har præsenteret Reverse Shark Tanks i bl.a. USA, Canada og Israel, og 29 industriklynger i Europa har vist interesse for konceptet.

- Det, at skabe nye innovationsmuligheder og en ny mødeform, er et middel til et større mål – nemlig at skabe vækst og arbejdspladser i samfundet. Både store og små virksomheder er glade for kontakten, fordi det på den ene side er helt uforpligtende, men på den anden side også åbner en masse døre, udtaler Mette Præst Knudsen.

Indtil videre er der blevet afholdt otte Reverse Shark Tanks, hvor flere af de små og store virksomheder har mødtes efterfølgende for at etablere konkrete samarbejder.

Topfoto: Benjamin Mejnertz

Mød forskeren

Mette Præst Knudsen er professor ved Institut for Marketing & Management. I sin forskning beskæftiger hun sig med markeds-, ledelses- og teknologiske perspektiver på innovationsprocesser.

Redaktionen afsluttet: 28.01.2021