Kvote 2-søgning

Flot søgning via kvote 2 til SAMF

Flere unge har søgt ind på en af SDU’s samfundsvidenskabelige bacheloruddannelser, som har modtaget 12 procent flere 1. prioritetsansøgninger via kvote 2 sammenlignet med sidste år. Også fakultetets kandidatuddannelser oplever en fremgang på fire procent flere ansøgninger i forhold til året før.

Af Marlene Jørgensen, , 17-03-2021

2.695 har i år valgt at søge ind via kvote 2 på en af de samfundsvidenskabelige bacheloruddannelser på SDU.

Det tilsvarende tal sidste år var 2.251, så antallet af ansøgere er i år steget med 20 procent.

Også når det gælder de ansøgere, der har en samfundsvidenskabelig uddannelse som deres førsteprioritet, er udviklingen positiv. I år er det tal 1.006 unge, der gerne vil studere på SAMF på SDU, hvilket er 110 flere end sidste år og en stigning på 12 procent.

Det står klart, efter at fristen for at søge via kvote 2 udløb mandag den 15. marts.

Positivt at flere vælger kvote 2

- Det er meget positivt, at så mange har valgt at søge ind på en af vores samfundsvidenskabelige uddannelser via kvote 2, hvor man optages på mere end karakterer, siger Jan Guldager Jørgensen, der er prodekan for uddannelse på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet.

I år er der indført karakterkrav på alle universitetets bacheloruddannelser, og med kvote 2 kommer ansøgerne til at deltage i SDU’s optagelsesforløb, der hedder testbaseret optag. Her får ansøgerne bl.a. mulighed for at fortælle om deres motivation og mål med en bestemt uddannelse.

Jan Guldager Jørgensen tilføjer om årets kvote 2 søgning:

- I en tid med corona har det krævet en ekstra stor indsats fra mange kolleger, at alt fra Åbent Hus til gymnasiebesøg er foregået online, så der er bestemt grund til at glæde sig over årets søgning.

Der er også fremgang i søgningen til fakultetets kandidatuddannelser, hvor der er tikket 4.489 ansøgninger ind i år. Der er tale om 173 flere ansøgninger i forhold til sidste år, svarende til en stigning på fire procent.

I forhold til antallet af ansøgere til bacheloruddannelserne, er der stadig mulighed for at søge via kvote 1 frem til ansøgningsfristen den 5. juli. Først herefter er det fulde overblik på plads.

Redaktionen afsluttet: 17.03.2021