Ansættelse

Ny fakultetsdirektør på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

Det bliver Torben Durck Johansen, der 1. april tiltræder som fakultetsdirektør på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet på SDU.

Af Marlene Jørgensen, , 27-02-2023

Med Torben Durck Johansen som ny fakultetsdirektør får Det Samfundsvidenskabelige Fakultet en erfaren strategisk leder med stor erfaring fra universitetsverdenen.

Torben Durck Johansen har over 16 års erfaring som leder og er et kendt ansigt på SDU. Han kommer fra en stilling som kontorchef for strategisk udvikling på SDU’s sundhedsvidenskabelige fakultet, hvor han også tidligere har været sekretariatschef. Derudover har han blandt andet været ansat på OUH og i Socialstyrelsen.

Torben Durck Johansen

Stillingen som fakultetsdirektør er nyoprettet, og Torben Durck Johansen kommer til at indgå i fakultetets øverste ledelse, der består af dekanen og to prodekaner.

Som fakultetsdirektør får han det overordnede ledelsesansvar for administrationen på ca. 80 medarbejdere, ligesom han skal fungere som tæt sparringspartner for dekanen.

Strategisk overblik og styr på driften

- Torben Durck Johansen kombinerer et strategisk overblik med en sikker hånd på driften, og det var præcist det, vi var på udkig efter. Jeg er sikker på, at Torben er den rette leder til at understøtte fakultetets udvikling i de kommende år, siger Peter Møllgaard, der er dekan på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet.

I sin nye post vil Torben Durck Johansen spille en central rolle i forbindelse med strategiske udviklingsprocesser på fakultetet, hvor han også kommer til at stå i spidsen for økonomistyringen. Dertil får han en bred kontaktflade på og uden for fakultetet og kan samtidig understøtte et øget samarbejde med Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet og Nyt SUND/Nyt OUH.

Til gavn for samfundet

Om jobbet som fakultetsdirektør siger Torben Durck Johansen:

- Administrationen på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet har en vigtig opgave i at understøtte fakultetets kerneopgaver og strategier. Jeg glæder mig til, at vi sammen skal udfylde og udvikle os i rollen med blik for forskernes og de studerendes behov.

- Og så ser jeg frem til at blive en del af det dygtige administrative og ledelsesmæssige hold på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet og til samspillet med kolleger og samarbejdspartnere på og uden for SDU. Også i de kommende udviklingsprocesser, hvor jeg er helt sikker på, at fakultetet i endnu højere grad vil bringe sine potentialer i spil til gavn for samfundet.

Torben Durck Johansen tiltræder stillingen som fakultetsdirektør den 1. april 2023.

Privat bor han i Odense og er gift og har to børn.

Blå bog

• Torben Durck Johansen kommer fra en stilling som kontorchef på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på SDU. Før det har han haft andre ledelsesposter samme sted og i Socialstyrelsen.
  • Han er uddannet cand.oecon. fra SDU og har en Master in Leadership and Innovation in Complex Systems fra Aarhus Universitet og CBS.
  • Han er desuden en erfaren frivillig leder indenfor håndbold for børn unge og voksne på alle niveauer.
Redaktionen afsluttet: 27.02.2023