farmaci

Ny forskning vil nedsætte risikoen for indsprøjtninger i øjet

Med alderen stiger risikoen for øjensygdomme – og dermed risikoen for behandlinger, der kræver indsprøjtninger i øjet. Den risiko vil professor i farmaci, René Holm, gerne være med til at nedsætte, og han har nu fået støtte til at udvikle øjendråber, som kan blive siddende på øjet i længere tid.

Af Birgitte Svennevig, , 30-08-2023

Øjensygdomme kan ramme alle. Det er især ældre mennesker, der er i risikogruppen, men også mennesker med lidelser som fx diabetes kan få øjensygdomme som følgesygdomme.  For behandling af disse får nogle mennesker brug for at få indsprøjtninger af medicin i øjet med ugers eller måneders mellemrum.

- Vi har en voksende population af ældre mennesker og vil derfor formentlig komme til at se flere mennesker med øjensygdomme, der kræver indsprøjtninger i øjet. Hvis vi kan gøre noget for at hjælpe dem, skal vi gøre det. Det skal ikke gøre ondt at blive ældre, siger professor i farmaci, René Holm, Institut for Fysik, Kemi og Farmaci.

Han har med støtte fra medicinalfirmaet Janssen sat sig for at prøve at gøre øjendråber mere effektive, så behovet for indsprøjtninger kan nedsættes.

Det skal ikke gøre ondt at blive ældre

René Holm , Institut for Fysik, Kemi og Farmaci

De fleste mennesker har prøvet at blive behandlet med øjendråber: En salve eller tyk væske dryppes i øjet, og så gælder det for øjet om at optage salvens aktive stoffer.

- Typisk bliver sådan en øjendråbe siddende på øjet i 15-20 sekunder. Det er altså ikke ret lang tid. Hvis vi kan forlænge den tid, øjendråberne bliver hængende, til bare to minutter, forøger man den fraktion af aktive stoffer, som når ind i øjet, hvor det kan udøve sin aktive effekt, forklarer René Holm.

Udfordringen er at finde den rette balance mellem en øjendråbes tykkelse (farmaceuterne bruger ordet viskositet) og dens evne til at frigive de aktive stoffer til øjet. Jo mere viskøs, en øjendråbe er, jo sværere vil det nemlig være for de aktive stoffer at komme ud af den og blive optaget af øjet.

Fri adgang til forskningen

Målet er, at forskningsprojektet skal munde ud i nogle metoder og teknikker, som alle medicinalfirmaer kan arbejde videre med.

- De bliver offentliggjort som public domain – det vil sige, at de bliver tilgængelige for alle medicinalfirmaer, der ønsker at bruge dem til at udvikle præparater, siger René Holm og tilføjer:

- At udvikle et nyt lægemiddel koster i gennemsnit 1,6 mia. dollars. Hvis vi giver fri adgang til vores optimerede metoder, får medicinalfirmaerne et redskab, som kan hjælpe dem med at fjerne en usikkerhed for deres projekt, og det vil forhåbentlig give dem større interesse i at arbejde videre med udvikling af lægemidler i øjendråber, hvor der er et reelt behov.

Om projektet

René Holm har modtaget ca. 3 mio. kr. fra Janssen Pharmaceutica til ”undersøgelse af optimering af absorption af lægemidler i øjet ved dosering i forskellige lægemiddelformer appliceret topikalt, samt til undersøgelse af hvordan disse formuleringer konserveres ved minimal anvendelse af konserveringsmiddel”.

Mød forskeren

René Holm er professor på Institut for Fysik, Kemi og Farmaci. Hans forskning støttes af bl.a. Janssen og Novo Nordisk.

Redaktionen afsluttet: 30.08.2023