Bevillinger

41 mio. kr. til naturvidenskabelig forskning

Carlsbergfondet har uddelt bevillinger til otte forskere på Naturvidenskab

Af Birgitte Svennevig, , 15-12-2023

Carlsbergfondet har uddelt bevillinger til 192 forskere på danske universiteter, så de kan udforske lige præcis de videnskabelige spørgsmål, som de selv har defineret og udpeget som vigtige at belyse.

I alt har fondet sendt knap 460 mio. kr. ud i de danske forskningsmiljøer, som skal gavne både talentudvikling og styrke dansk topforsknings internationale position.

Heraf går knap 70 mio. kr. til forskere på SDU. De fordeler sig på ca. 1,4 mio. kr. til SUND, 7,4 mio. kr. til HUM, 19,8 mio. kr. til SAMF og 41,1 mio. kr. til NAT.

Modtagende forskere på Det Naturvidenskabelige Fakultet er:

Astrid Eichhorn, FKF, har modtaget 9.995.000 kr. til projektet Probing quantum gravity at all scales.

Coen Elemans, BIOLOGI, har modtaget 9.996.000 kr. til projektet Voice control – Live. Learn. Evolve…

Elvis Genbo Xu, BIOLOGI, har modtaget 6.138.000 kr. til projektet On the hunt for nanoplastics and their biological impact.

Daniel Wüstner, BMB, har modtaget 7.228.000 kr. til projektet Transport and function of sterols and sphingolipids in Hedgehog signaling in primary cilia.

Poul Nielsen, FKF, har modtaget 699.259 kr. til projektet Purification of synthetic DNA/RNA-oligonucleotides. Research Infrastructure.

Bo Thamdrup, BIOLOGI, har modtaget 1.626.482 kr. til projektet In situ determination of rates and pathways of microbial transformations in oxygen-depleted waters.

Theis Kragh, BIOLOGI, har modtaget 451.889 kr. til projektet Catchment area analysis for Vejle Å.

Beate Kraft, BIOLOGI, har modtaget 5.000.000 kr. til projektet Microbial methane cycling under oxygen depletion.

Læs hele nyheden fra Carlsbergfondet her.

Redaktionen afsluttet: 15.12.2023