5 million kr. til at undersøge radikal religion

Lektor Laura Feldt har sammen med professor mso Christian Høgel netop modtaget en af de eftertragtede DFF-bevillinger til at undersøge radikal religions tiltrækningskraft og historiske rødder.

Af Susan Grønbech Kongpetsak, , 18-05-2020

Når vi i dag debatterer og undersøger radikal religion, er fokus stort set altid på radikalisering, marginalisering, og de radikale religiøses forhold til samfundet. Men der mangler både i samfundsdebatten og religionsforskningen en mere dybtgående forståelse af, hvad der tiltrækker mennesker til radikal religion og hvordan radikal religion er opstået.

Det skal SDU-forskerne Laura Feldt og Christian Høgel fra Institut for Historie nu i gang med at finde svar på sammen med et hold af internationale forskere. De har netop modtaget en DFF-bevilling på 5,1 mio. kr. til de næste tre år at udvikle en helt ny tilgang til radikal religion, der fokuserer på følelser og fortællinger.

Vigtig forståelsesnøgle

- I projektet undersøger vi de pull-faktorer, som bidrager til at tiltrække folk til radikal religion, i stedet for de push-faktorer - der normalt er fokus på - som skubber folk væk fra samfundet og ind i en radikal religion, forklarer lektor Laura Feldt om projektet og uddyber:

- Vi vil undersøge følelsesmæssige bindinger, narrative tiltrækningsdynamikker og interne gruppedynamikker, hvor man eksempelvis kan bindes sammen af fortællemæssigt indlejrede idealer om, hvordan man er bedst og mest intenst religiøs samt af følelser der er narrativt konstruerede i plots med helte og skurke. For det er vores hypotese, at netop følelser og narrativer er en vigtig forståelsesnøgle til at forklare den intensitet, der er i nogle menneskers engagement i radikal religion, siger hun.

Det er i jødedommen, vi først ser idealerne om en altomsluttende totalreligion .. Meget centralt udtrykt i det jødiske citat: Du skal elske din gud af hele dit hjerte, med hele din sjæl og al din styrke

Laura Feldt, lektor

I projektet undersøges primært religiøse tekster fra jødedommen og kristendommen om total hengivenhed til en guddom i perioden fra ca. 520 f.v.t. til 450 e.v.t.

For Laura Feldt er det nemlig helt centralt at se tilbage i tiden for at gøre os klogere på radikal religion i dag.

- Jeg har tidligere arbejdet en del med religioner fra oldtiden og min hypotese er derfor, at radikal religion forstået som total hengivelse til en guddom ikke altid har været der som ideal. Det er i jødedommen, vi først ser idealerne om en altomsluttende totalreligion, der præger menneskers indre liv og følelser. Meget centralt udtrykt i det jødiske citat: Du skal elske din gud af hele dit hjerte, med hele din sjæl og al din styrke.

Formative fortællinger

En vigtig del af projektet er derfor også at kortlægge radikal religions historiske rødder i jødedommen og kristendommens grundlæggende religiøse fortællinger og derigennem spore vigtige udviklingslinjer, hvor eksempelvis kristendom og islam kobler sig på de jødiske idealer.

Og Laura Feldt lægger ikke skjul på, at hun glæder sig til at komme i gang med projektet, der fordyber sig i spørgsmål hun har været forskningsmæssigt interesseret i længe.

- Jeg er meget fascineret af de religiøse fortællinger og den måde, de har formet menneskers liv og praksis igennem årtusinder. De bruger nogle særlige narrative greb, der – lidt som fantasyfortællinger – får folk til at undre sig og overveje, hvad de egentlig handler om. De har ikke alene en særlig evne til at sætte tanker og refleksioner i gang, men også til at stimulere krop, følelser og fascination.

Kort om projektet

• Projektet "Total Devotion" har netop modtaget 5,1 mio. kr. fra Danmarks Frie Forskningsfond til at udvikle en ny tilgang til radikal religion.
  • I projektet står lektor Laura Feldt og en ph.d.-studerende for undersøgelserne af jødedommen.
  • Undersøgelserne af kristendommen varetages af professor mso Christian Høgel fra SDU, professor Jan N. Bremmer fra University of Groningen og post.doc Klazin Staat fra Ghent University.
  • Derudover har projektet en række internationale samarbejdspartnere: Jörg Rüpke (Max Weber Kolleg, Erfurt), Hindy Najman (Centre for the Study of the Bibel in the Humanities, Oriel College, Oxford), Esther Eidinow (Classics, Bristol), Ingvild Gilhus (Religionshistorie, Bergen).

Projektet ”Total Devotion: passions and plots in radical religion in the ancient world” begynder arbejdet i slutningen af 2020 og planlægger i projektperioden et internationalt seminar om radikal religion med deltagelse af eksperter på området, som efterfølgende skal publiceres som et double special issue i et internationalt toptidsskrift inden for Religionsstudier.

Derudover vil man også udvikle studie-ressourcer til universitets- og gymnasiebrug om radikal religion i fortid og nutid.

Se mere om årets DFF-bevillinger og hvem der ellers har fået støtte her

Mød forskeren

Laura Feldt er lektor i religionsstudier ved Institut for Historie. Hun forsker bl.a. i oldtidens religioner og fantastiske fortællinger og har netop modtaget 5,1 millioner kr. fra DFF til projektet ”Total Devotion: passions and plots in radical religion in the ancient world.”

Redaktionen afsluttet: 18.05.2020