Anerkendelse

Esbjerg Universitetspris 2020: Dorte vinder for sit speciale om motivation af frivillige

Fredag den 22. november blev Dorte Marie Nielsen fra kandidatuddannelsen Sports and Event Management hædret med Esbjerg Universitetspris 2020.

Af Camilla Wissing Mortensen, , 23-11-2020

I 2020 er der ikke meget, der er, som det plejer at være, og uddelingen af årets universitetspris var ingen undtagelse. I stedet for en stor prisuddeling på ECH Park, mødtes en lille udvalgt kreds til prisoverrækkelse og et glas champagne ved Syddansk Universitets nye lokaler på Degnevej. Trods det mere beskedne set-up kunne bestyrelsesformand Flemming N. Enevoldsen fra Business Esbjerg overrække prisen til en glad Dorte Marie Nielsen.

- Jeg er virkelig superglad og beæret over at få prisen. Det er et kæmpe skulderklap, og det kom fuldstændig bag på mig. Da de ringede fra studieadministrationen, tænkte jeg ’åh nej, hvad har jeg glemt’ i forhold til studiet. Jeg blev meget overrasket og glad, fortæller Dorte, der ud over æren, blomster og diplom også vinder en pengepræmie på 25.000 kroner.

Motivation af frivillige

Dorte vinder universitetsprisen for sit speciale med titlen “A Mixed Method Research on Volunteer Motivation and Intention to Volunteer in Denmark”, som hun forsvarede tilbage i juni og modtog et klart 12-tal for. I specialet analyserer hun frivilliges motivation ved sport- og musikbegivenheder, og hun identificerer blandt andet de væsentligste motivationsfaktorer til, at folk melder sig som frivillige.

- Det er vigtigt, at vi beskæftiger os med motivation af frivillige, fordi mange events og klubber er dybt økonomisk afhængige af frivillige. Uden de frivillige ville mange events simpelthen ikke blive afholdt, forklarer Dorte om årsagen til, at hun valgte at undersøge motivation af frivillige.

Hun understreger, at et frivilligt job jo stadigvæk er et job, men da de frivillige ikke er lønnede, kan de smutte, hvis de ikke er glade for det. Derfor er det vigtigt, at ledere af frivillige ved, hvordan de motiverer frivillige – og dermed både rekrutterer, tilfredsstiller og fastholder dem.

Et speciale af høj faglig kvalitet

Det er Dortes underviser og vejleder, professor Oliver Schnittka, der har indstillet Dorte til universitetsprisen. I sin indstilling lægger han også vægt på specialets høje ledelsesmæssige og samfundsmæssige relevans, og at specialet er af så høj faglig kvalitet, at det har potentiale til at blive offentliggjort i førende forskningstidsskrifter.

- Dorte undersøger ikke bare frivilliges motivation for at lave frivilligt arbejde. Hun undersøger også, hvordan ikke-frivillige kan motiveres til at blive frivillige, og det spændende er, at de to grupper har helt forskellige motivationsfaktorer. Derfor skal du som leder rekruttere og motivere dem forskelligt.

Han fremhæver også undersøgelsen af, at der inden for forskellige typer events er forskellige motivationsfaktorer, og at Dortes speciale ved at kombinere kvantitativt og kvalitativt data har en høj grad af validitet.

- Og så har Dorte på både bachelor- og kandidatuddannelsen i Esbjerg været enormt aktiv i klasselokalet og engageret i studiemiljøet. Det samme gælder for hele specialeprocessen. Hun har virkelig været nysgerrig på sit felt og på, hvad resultaterne af undersøgelserne ville blive, og det fremgår af specialet, afslutter Oliver.

Om universitetsprisen

Esbjerg Universitetspris uddeles til fremragende studerende ved Aalborg Universitet Esbjerg og Syddansk Universitet Esbjerg for at fremme erhvervsrettet forskning i innovation, kompetence og internalisering. Fondene under Claus Sørensens Fond, Danske Bank Fonden i Esbjerg, Business Esbjerg, Esbjerg Fonden og Lida & Oskar Nielsens Fond stiller et kapitalgrundlag på op til 50.000 kr. til rådighed for universitetsprisen hvert år.

Dorte Marie Nielsen er én af årets to vindere. Årets anden prismodtager er ph.d.-studerende Morten Eggert Nielsen fra Aalborg Universitet Esbjerg.

Læs Dortes speciale

Her analyserer hun frivilliges motivation ved sport- og musikbegivenheder.

Læs pdf

Redaktionen afsluttet: 23.11.2020