Videnscenter for Psykotraumatologi

Debat om våbenlov efter Batman-massakre i USA

Skudmassakren til premieren på den nye Batman-film har udløst debat om våbenlovgivningen i USA.

Flere biografgæster troede, at det var en del af showet, da en ung mand iklædt gasmaske først kastede med tåregas og derefter begyndte at skyde løs til premieren på den nye Batman-film i Aurora, Colorado.

Der var desværre ikke tale om et iscenesat show, og 12 mennesker døde, mens 59 blev såret.

Det er ikke første gang, vi hører om denne type skudmassakre i USA og tragedien har fået Michael R. Bloomberg, som er borgmester i New York City, til at opfordre både præsident Obama og hans udfordrer Mitt Romney til at tage stilling til den herskende våbenlovgivning i landet. "... Måske er tiden inde til, at de to personer, der gerne vil være USA's præsident, stiller sig op og fortæller os, hvad de har tænkt sig at gøre ved det, fordi det her er et åbentlyst problem i hele landet", siger han.

Centerleder Ask Elklit har tidligere beskæftiget sig med lignende skudepisoder og vil holde oplæg om skoleskyderi den 21. august 2012 på Odense Katedral Skole. Det sker i forbindelse med Odense Internationale Film Festival, hvor Michael Moores 'Bowling for Columbine' vises. Efter filmen svares der på emre-relaterede spørgsmål.

Kilde: Politiken

Redaktionen afsluttet: 03.08.2012