Entreprenørskab i Bevægelse og Interaktionsdesign

Syddansk Universitet og Danmark har i stigende grad fokus på entreprenørskab. Gennem enhedens forskning i entreprenørskab og innovation, hvor idræts- og bevægelsespraktikere er involveret, tilskynder LET’S til udvikling af innovative mindset. Forskningen tager afsæt i at en større og større del af den danske befolkning er inaktive. Den inaktive livsstil har indflydelse på børn og voksnes sundhed, deres evne til at lære og deres muligheder for at indgå i sociale sammenhænge.

En del af LET’S forskning har på den baggrund særligt fokus på udvikling og brug af brugerdrevne designmetoder og forskning i designtænkning i forbindelse med udvikling af koncepter, der fremmer bevægelse. Et hovedtema i denne forskning er udvikling af digitale produkter og services med fokus på læring og bevægelse. I denne forskning er målet at opnå en forståelse for mennesket, der er fysisk aktiv og lærer gennem computerinteraktion. Samtidig forsker LET’S i designprocesser til udvikling af disse koncepter.

Forskningen støtter op om konceptudvikling i tæt samarbejde med partnere inden for offentlige institutioner, civilsamfundet eller den private forretningssektor. I dette er målet at:

• bruge og udnytte viden, forskning og teori inden for fysisk aktivitet, læring og bevægelseskultur bedst muligt
  • skabe bevægelseskoncepter der er brugbare, og som kan implementeres i en dagligdags praksis, der på mange felter er blevet digitaliseret og teknologiseret
  • anvende teknologi til at motivere børn og voksne til mere bevægelse

Visionen med innovation inden for bevægelsesområdet er at skabe merværdi og være fundament for nye forretningsområder, der har fokus på at løse konkrete sundheds- og bevægelsesrelaterede problemer.

Download roll-up for "Entreprenørskab i Bevægelse og Interaktionsdesign" her

Sidst opdateret: 13.07.2023