Ph.d.-studerende modtager rejselegat til samarbejde med University of Liverpool

André Cauduro har modtaget et rejselegat til samarbejde med University of Liverpool

Lysindfangning og felt-forstærkning er koncepter, som er kendt for at øge mængden af absorberet lys i opto-elektroniske enheder såsom solceller og adskillige undersøgelser indenfor disse områder er blevet rapporteret igennem de seneste år. Undersøgelserne er dog hovedsageligt baseret på meget tidskrævende top-down renrumsteknikker, som øger omkostningerne af de fabrikerede enheder betydeligt, og som desuden er begrænset til fremstilling i meget små arealer.

André Cauduro, ph.d.-studerende hos NanoSYD, har modtaget et rejselegat fra Foundation Idella til at samarbejde med University of Liverpool omkring udvikling af en litografi-fri metode til at samle Au nanopartikler direkte på bundelektroder i organiske solceller. AU nanopartiklerne sørger for at forbedre lysindfangning i enhederne, hvilket har til formål at øge lysabsorption og dermed cellernes effektivitet. Den udviklede metode er kompatibel med produktion i stor målestok, og vil dermed bidrage til at give ny indsigt i udviklingen af billige fleksible solceller.

Redaktionen afsluttet: 29.09.2015