Uge 47 2023

Vi spiser fastfood som aldrig før

Danskerne spiser flere pizzaer, burgere og shawarmaer end tidligere – og nogle mere end andre, viser ny rapport.

Kostrådene anbefaler, at vi spiser mindre af det søde, salte og fede. Alligevel spiser vi danskere stadig masser af fastfood og ovenikøbet i stigende grad.

Siden 2013 er andelen, der spiser mad fra pizzeria, burgerbar eller shawarmabar mindst én gang om ugen, steget med syv procentpoint.

Det betyder, at hver femte dansker i dag spiser fastfood mindst ugentligt.

Det fremgår af en rapport fra Statens Institut for Folkesundhed, der viser danskernes indtag i 2021 af blandt andet fastfood – og udviklingen siden 2013. Cirka 10.600 danskere på 16 år og derover har svaret på, hvor ofte de spiser fastfood.

Især mænd spiser fastfood

Mænd spiser oftere fastfood end kvinder.

Mens hver fjerde mand, 25 procent, køber fastfood mindst én gang om ugen, gælder det knap hver sjette kvinde, 16 procent.

Derudover er det især de unge mænd, der vælger den nemme løsning.

Mens knap halvdelen af alle mænd mellem 16 og 34 år spiser for eksempel pizzaslice, burger eller andet fastfood mindst én gang om ugen, gælder omtrent hver tredje af kvinderne i samme aldersgruppe.

Herfra falder andelen med stigende alder og er nede på fem procent for mænd og to procent for kvinder på 75 år eller derover.

”Der er tilsyneladende en generationskløft i måltidsmønstre og præferencer. Unge mennesker lever ofte i højere grad et liv på farten end ældre. Det kan gøre fastfood til et nemt, tidsbesparende og overskueligt valg,” siger Heidi Rosendahl, ph.d.-studerende og én af forskerne bag rapporten.

Bopæl er afgørende

Hvor ofte sulten efter fastfood melder sig, kommer også an på bopælen. I Region Hovedstaden er det hver fjerde, 26 procent, der mindst én gang ugentligt napper en pizzaslice eller en burger, mens fastfood er mindst populært i Region Sjælland og Region Syddanmark, hvor det begge steder er omkring 17 procent, der spiser fastfood ugentligt.

Ifølge Heidi Rosendahl kan del af årsagen til de regionale forskelle givetvis skyldes store variationer i tilgængelighed.

”Især i København er udbuddet af fastfood massivt, og dét påvirker givetvis efterspørgslen og indtaget. Isoleret set behøver fastfood ikke at være en dårlig ting, og de senere år er der kommet flere steder, som tilbyder sundere alternativer til de mere traditionelle former for fastfood,” siger hun.

Danmarkskortet viser andelen, der spiser fastfood ugentligt i procent opdelt i de fem regioner

Kontakt: Heidi Rosendahl, ph.d.-studerende, tlf.: 6550 7792, e-mail: harj@sdu.dk, og Anne Illemann Christensen, forskningschef, tlf.: 6550 7773, e-mail: anch@sdu.dk, Statens Institut for Folkesundhed, SDU.

Vil du vide mere?

rapport